E55

Varningen: Batteribytet kan kosta dig en ny bil

Experterna varnar all från att köpa en begagnad hybrid. De är för dyra att laga. (Foto: Canva)
Experterna varnar all från att köpa en begagnad hybrid. De är för dyra att laga. (Foto: Canva)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 29 sep. 2025Publicerad: 30 sep. 2025

Experter varnar: Köp av begagnad hybrid kan bli en ekonomisk katastrof. Dyrt, icke-reparerbart batteribyte kan kosta hundratusentals kronor.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Många bilköpare väljer en begagnad hybridbil i tron att de säkrar ett ekonomiskt och miljövänligt mellansteg. Men experter höjer nu ett varningens finger, särskilt för bilar som har rullat mer än 10 000 mil.

De menar att många riskerar att hamna i en svår ekonomisk situation. Den kritiska punkten är batteriets livslängd och den höga kostnaden för att byta ut det.

ANNONS

Enligt specialister är det här en fälla som lätt kan leda till stora förluster för den ovetande köparen. Problemet ligger i drivlinans konstruktion.

Batteriet är sällan utformat för att repareras, och när garantin löper ut kan ett byte kosta i nivå med vad hela bilen är värd.

Därför går batteriet inte att laga

Den bakomliggande orsaken till den höga kostnaden är att de flesta hybridbatterier, framför allt i äldre modeller och laddhybrider, inte är konstruerade för att repareras.

När en enda cell i batteripaketet havererar, är resten av cellerna ofta redan i ett utmattat skick på grund av att de åldrats parallellt. Systemet är heller inte byggt för att enskilda celler enkelt ska kunna bytas ut.

Hybridernas batteriteknik är inte skapt för att renovera. (Foto: Canva)
Hybridernas batteriteknik är inte skapt för att renovera. (Foto: Canva)

Detta innebär, enligt de experter som utvärderar bilbatterier, att ett komplett batteribyte ofta är det enda realistiska alternativet när bilens garanti väl har löpt ut.

ANNONS

Detta skapar en situation där ägaren i princip är utlämnad till tillverkarens prissättning.

ANNONS

Byte kan kosta uppemot en halv miljon kronor

Kostnaderna för ett nytt hybridbatteri är den stora stötestenen. Även om vissa undantag finns, som exempelvis en Toyota-modell där ett byte kan kosta cirka 22 000 kronor, ligger priserna för många andra tillverkare på betydligt högre nivåer.

Källor inom branschen nämner exempel där kostnaderna överskrider 110 000 kronor, och i vissa fall till och med 220 000 kronor.

Ett uppmärksammat exempel är en Volvo V60 laddhybrid där ett batteribyte har rapporterats landa på hela 473 000 kronor.

Långkörare: Bilarna som levererar även efter 20 000 mil

Vilka begagnade bilar är de mest pålitliga? Låt dig inte skrämmas av höga miltal – dessa tuffa bilar klarar långt över 20 000 mil.

Dessa skyhöga kostnader gör att fordonet i praktiken blir värdelöst den dag batteriet ger upp. De flesta tillverkare har satt en garanti som sträcker sig upp till cirka 10 000 mil. Efter att garantin har löpt ut menar experterna att dessa bilar tyvärr ofta exporteras till fattigare länder, vilket skapar både ekonomiska och ekologiska problem på global nivå.

Hybridtekniken: Dyrare och mindre robust

Analysen pekar på att många hybridsystem använder så kallad påsbattericellsteknik. Denna typ av celler har visat sig vara mindre tillförlitlig än de mer robusta prismatiska eller cylindriska cellerna som ofta används i rena elbilar.

ANNONS

Experterna påpekar att hybridsystem i genomsnitt är omkring 40 procent dyrare per kilowattimme än de i rena elbilar när man mäter kostnaden för drivlina och batteri. De kompletta hybriddrivlinorna är generellt de dyraste av alla drivlinjekoncept på marknaden.

Enligt bedömningar blir det därmed den dyraste fordonskategorin sett till kostnaden per lagrad energienhet.

Här är bilmärkena tjuven fortfarande inte kan låta bli

Den nedåtgående trenden för bildelsstölder i Sverige fortsätter, med ett dramatiskt fall under årets första halva.

Låsta system och ingen ’rätt att reparera’

För hybridägare finns få alternativ till de auktoriserade servicenäten, vilket ytterligare driver upp kostnaderna.

Tillverkare som Honda, Nissan, Hyundai, Kia och Stellantis pekas ut för att erbjuda begränsad support. Detta kan tvinga ägare till fullständiga byten av drivlinan till astronomiska servicekostnader.

Experterna menar att det saknas en verklig ’rätt att reparera’, vilket i praktiken omvandlar många hybrider till engångsprodukter.

Detta leder till en skarp varning mot att köpa begagnade hybridbatterier på öppna marknaden. Dessa är nämligen riskabla och mycket sannolikt redan delvis defekta, varnar de.

Vissa ägare försöker också ’lappa ihop’ de uttjänta batterierna bara för att sälja bilen vidare.

ANNONS

Enligt en källa inom batterireparation vägrar de delta i sådana försök: ”För sådana uttjänta batterier erbjuder vi ingen service eller reparation, inte heller deltar vi i försök att lura nästa köpare”.

Totalfiasko: Skrotningspremien nästan orörd

Regeringens skrotningspremie för bilar är en stor flopp – nästan 90 procent av pengarna ligger orörda efter drygt ett år.

Missa inte:

Binda eller inte binda? Privatekonom guidar efter räntesänkningen. News 55

Tjänar du bra? Grattis, du är förmodligen en sämre förare än du tror. Dagens PS

Trump: ”Hon är en fara för USA:s nationella säkerhet”. Realtid

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
Spara upp till 40% på hemlarm med digitalt dörrlås

Erbjudandet gäller endast till 30 september! Nyckelfri vardag – Lås upp på distans – Upptäcker inbrottet innan det sker – Anslutet till larmcentral 24/7 – Snabb hjälp vid larm

Läs mer här
ANNONS