Däcktest avslöjar allvarliga brister: Billiga vinterdäck kan vara en livsfara för dig. Några halkar även på raksträckor.


Mest läst i kategorin
Att välja det billigaste alternativet när det är dags för vinterdäck kan verka lockande för plånboken. Men enligt en stor däcktest, som Dagens PS refererar till, kan detta lilla sparande kosta dig dyrt.
Årets test avslöjar inte bara att de bästa däcken blivit bättre, utan också att vissa däck på marknaden är så usla att de utgör en direkt fara för bilförare.
En testförare beskriver det som att bilen ”halkar omkring åt vilket håll som helst även på raksträckorna” med dessa däck.
Säkerhet kontra pris – En skrämmande sanning
Däcktestet, som Aftonbladet genomförde i norra Finland under krävande vinterförhållanden, visar på en skarp kontrast mellan toppen och botten av däckmarknaden.
Både dubbade och odubbade nordiska däck, samt ett så kallat all season-däck, ingick i testet.
Testresultaten är särskilt alarmerande för det odubbade däcket Radar Dimax Ice. Enligt testföraren har det ett ”uselt grepp på is” och är ”allmänt dåligt” på snö.
Även på torr asfalt var greppet bristfälligt, vilket resulterade i långa bromssträckor. Att ett så osäkert däck säljs av en kedja som Vianor, som journalisten Robert Collin påpekar, är anmärkningsvärt.

Senaste nytt
Hela säsongen – en direkt livsfara på vintern
Ännu mer oroande är resultaten för Bridgestone Turanza AllSeason 6. Trots att däcket marknadsförs för att fungera året runt, visade det sig vara en direkt livsfara på vinterväglag.
Testförarna beskrev prestandan på is som att bilen ”halkar omkring på alla fyra åt vilket håll som helst även på raksträckorna”, med ”uselt grepp” som följd. På snö var det dessutom sämst av alla testade däck.
Även om det presterade bra på barmark, kom det inte i närheten av ett riktigt sommardäck. Det gör dess syfte ytterst tveksamt för den som vill ha ett säkert alternativ året om.

Är din bil på listan? Här är bilarna som snart tappar uppkopplingen
Hundratusentals bilar tappar uppkoppling: Se listan som avslöjar vilka modeller som drabbas av den digitala nedsläckningen i Sverige.
”En isfläck kan sluta illa”
Det står klart att vissa däck helt enkelt inte hör hemma på vintervägarna. Collin, som genomförde testet för Aftonbladet, understryker vikten av att välja rätt däck för svenska förhållanden.
Han poängterar att en liten isfläck i ett skuggigt parti eller på en bro kan få allvarliga konsekvenser om däcken inte ger tillräckligt grepp.
Testet i norra Finland bekräftar att medan de ledande däckmärkena gör stora framsteg, finns det fortfarande allvarliga brister hos mindre kända aktörer som försöker ta sig in på marknaden.
Dessa tillverkare producerar ibland farligt dåliga produkter, som Radar Dimax Ice. Därmed blir det ännu viktigare att konsumenterna är medvetna om dessa skillnader för att undvika olyckor på våra vintervägar.

Vem får pengarna? Regeringens nya elbilspremie möter kritik
Regeringens nya elbilspremie ska hjälpa hushåll på landsbygden, men experter menar att stöden främst gynnar tjänstebilar.
Billigt kan bli dyrt – en fråga om säkerhet
Att spara några hundralappar genom att köpa billigare däck kan i slutändan kosta betydligt mer. Ett däck som kostar 1 040 svenska kronor, som Radar Dimax Ice, kan inte jämföras med ett dubbat däck från Nokian för 2 040 svenska kronor när det kommer till säkerhet.
All Season-däcken kan verka ekonomiska, men som testet visar är de inte säkra. I värsta fall kan de leda till en olycka och dyra reparationskostnader, för att inte tala om risken för personskador.
Däck som Bridgestone Turanza AllSeason 6 kan kosta från 1 205 svenska kronor per däck. Men denna prisskillnad bleknar snabbt i ljuset av den allvarliga risken man tar när man kör med dem på vinterväglag.
Testresultaten visar tydligt att det inte finns några genvägar när det kommer till säkerheten på vägen.
Dubbade däck
Varumärke | Modell | Betyg (av 10) | Pris (i svenska kronor) |
Nokian | Hakkapeliitta 10 | 8,2 | 2 040 |
Michelin | X-Ice North 4 | 8,1 | 2 156 |
Continental | IceContact 3 | 7,9 | 2 058 |
Bridgestone | Blizzak Spike 3 | 7,7 | 1 805 |
Goodyear | UltraGrip Arctic 2 | 7,7 | 1 631 |
Pirelli | Ice Zero 2 | 7,5 | 1 631 |
Kumho | WinterCraft Ice Wi32 | 7,3 | 1 427 |
Odubbade däck
Varumärke | Modell | Betyg (av 10) | Pris (i svenska kronor) |
Continental | VikingContact 8 | 7,9 | 1 995 |
Nokian Tyres | Hakkapeliitta R5 | 7,6 | 1 545 |
Goodyear | UltraGrip Ice 3 | 7,2 | 1 635 |
Falken | Winterpeak F-Snow 1 | 6,7 | 1 648 |
Hankook | Winter i*Cept IZ3 | 6,4 | 1 480 |
Michelin | X-Ice Snow | 6,3 | 1 727 |
Radar | Dimax Ice | 5,3 | 1 040 |
All season-däck
Varumärke | Modell | Betyg (av 10) | Pris (i svenska kronor) |
Bridgestone | Turanza AllSeason 6 | 4,3 | 1 205 |

Testet avslöjar: Dubbdäcken är inte längre bäst
Oväntad vinnare i däcktest. Ett val som kan spara dig pengar, allt på grund av nya regler som skakar om marknaden.
Missa inte:
Cyberattack mot stora modehus – kunders data stulen. Realtid
Historiskt förbud, hackerattack och bilarna med längst räckvidd. Dagens PS
Dolda kostnader vid bostadsköp – så mycket extra kan det kosta. News 55

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.