Regeringens skrotningspremie för bilar är en stor flopp – nästan 90 procent av pengarna ligger orörda efter drygt ett år.


Mest läst i kategorin
Efter 13 månader har skrotningspremien för gamla bilar, som lanserades av regeringen, visat sig vara en stor besvikelse, skriver 2030-sekretariatet.
Enligt statistik från den 19 september 2025 har endast 2 106 ansökningar godkänts, vilket motsvarar 51,7 miljoner svenska kronor – knappt 11 procent av de totala anslagna 500 miljoner kronorna.
2030-sekretariatet, en intresseorganisation, varnar nu för att nära 450 miljoner kronor riskerar att inte användas innan programmet avslutas den 31 oktober.
Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet, framförde sin oro och menar att det är ett enormt slöseri med resurser. Han menar att det är pengar som skulle kunna göra en verklig skillnad för klimatet, om premien hade utformats på ett smartare sätt.
Enligt honom används bara en tiondel av de avsatta medlen i dagens takt, vilket inte bidrar till den klimatnytta som regeringen hoppats på. Situationen riskerar inte bara att Sverige halkar efter i sina nationella klimatmål utan även att landet misslyckas med att uppfylla EU:s krav.

Varning: EU:s nya skatt kan chockhöja din bensinnota
Nya EU-skatter på gas och bensin kan höja priserna med tusentals kronor. Många länder säger nej och fruktar konsekvenser.
Skrotningspremien i siffror
Den officiella statistiken visar tydligt hur lågt utnyttjandet av skrotningspremien är.
Av de 2 647 ansökningar som inkommit sedan starten har 2 106 beviljats och 312 har avslagits.
Hittills har 2 034 ansökningar betalats ut, vilket totalt motsvarar 49 890 000 svenska kronor.
Med ett totalt anslag på en halv miljard svenska kronor, är utnyttjandegraden endast 10 procent.
Senaste nytt
Stor geografisk skillnad i utnyttjande
Intresset för skrotningspremien varierar kraftigt beroende på var i landet man bor.
De län som har utnyttjat premien mest är Västra Götaland med 442 godkända ansökningar, följt av Stockholm med 365 och Skåne med 215.
Även Uppsala och Östergötland är bland de aktiva länen, med 116 respektive 110 beviljade ansökningar.
I andra änden av skalan finns län där intresset varit minimalt.
Gotland har endast 12 beviljade ansökningar, Jämtland 23 och Kronoberg 34, vilket visar på stora regionala skillnader i hur premien har tagits emot. Detta kan delvis bero på bristande information.

Dina slarviga bilvanor kan kosta dig tusenlappar
Bilägare blir allt sämre på underhåll och det syns i statistiken. Var fjärde bärgning orsakas nu av motorstopp, enligt ny undersökning.
Reformförslag för att rädda skrotningspremien
För att skrotningspremien ska kunna räddas och uppnå sin potential har 2030-sekretariatet presenterat fem konkreta reformförslag:
- Bredda stödet: Premien bör inte enbart vara riktad till bilskrotning. Den bör också omfatta köp av biogasbilar, elcyklar, konverteringar till el eller biogas, samt medlemskap i bilpooler och periodkort för kollektivtrafik.
- Fler fordonstyper: Stödet bör utökas till att gälla fler fordonstyper än enbart personbilar. Även lätta lastbilar, husbilar, arbetsmaskiner och motorcyklar borde inkluderas.
- Fler målgrupper: Premien bör göras tillgänglig för fler än bara privatpersoner. Även företag, kommuner och organisationer borde kunna ansöka om stödet.
- Förläng programmet: Istället för att avslutas den 31 oktober borde premien förlängas till minst två år, vilket ursprungligen var planen. Detta skulle ge fler möjlighet att söka och utnyttja bidraget.
- Ökad information: Det saknas en tydlig informationskampanj om premien. Boverket, som hanterar ansökningarna, har inte fått ett specifikt uppdrag att informera allmänheten om möjligheten att ansöka.
Goldmann understryker att ett färdigt system och finansierad reform redan finns på plats, men att resultatet är långt ifrån vad som krävs.
Han betonar att regeringen måste agera snabbt och justera reglerna innan tidsfristen löper ut, annars kommer den planerade klimatnyttan inte att realiseras.

Långkörare: Bilarna som levererar även efter 20 000 mil
Vilka begagnade bilar är de mest pålitliga? Låt dig inte skrämmas av höga miltal – dessa tuffa bilar klarar långt över 20 000 mil.
Missa inte:
När barnbarn blir en plikt – så kan du sätta gränser. News 55
EU-beslut kan ge superdyr bensin. Dagens PS
Investerarfokus: 100-åringar nya marknaden. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Erbjudandet gäller endast till 30 september! Nyckelfri vardag – Lås upp på distans – Upptäcker inbrottet innan det sker – Anslutet till larmcentral 24/7 – Snabb hjälp vid larm