Det blåser upp till strid i Sveriges städer när bilarna sväller. Nya åtgärder kan snart drabba landets bilister – rejält.


Mest läst i kategorin
Bilar blir allt bredare, en trend som ställer städerna inför nya utmaningar. Fenomenet, ofta kallat ”autobesity”, får konsekvenser för allt från parkeringsutrymmen till hur trafiken flyter.
Enligt färsk statistik från EasyPark har den genomsnittliga bilbredden i Sverige ökat med nästan 6 centimeter under det senaste decenniet. En marginell ökning kan tyckas, men i tätbebyggda stadsområden skapar det betydande problem.
Suvarnas dominans – ett växande dilemma
Marknaden domineras alltmer av suvar och crossovers, som generellt är större än traditionella personbilar. Denna utveckling, internationellt benämnd ”autobesity”, ger upphov till en rad svårigheter. Den europeiska organisationen Transport and Environment (T&E) rapporterar att bilbredden i Europa ökar med cirka en centimeter vartannat år.
”Större bilar utgör ett stort problem för både städer och invånare. På EasyPark ser vi hur detta påverkar både tillgängligheten till parkeringsplatser och trafikflödet, något som många bilister i våra städer upplever”, säger Gustaf Lartén, Sverigechef på EasyPark.

Hans misstag på parkeringen – kostade honom halv miljon
Tidernas dyraste parkering har drabbat en man som inte fått ut sin bil ur huset trots åratals kamp och kostnader på en halv miljon.
Paris går i bräschen
Vissa städer har redan börjat ta itu med problemet. I Paris har medborgarna röstat för att tredubbla parkeringsavgifterna för större fordon. Inom EU förs även diskussioner om att se över den maximala tillåtna bredden för personbilar, som för närvarande är 255 centimeter – samma som för lastbilar.
EasyPark betonar vikten av datadriven analys för att förstå och hantera de specifika utmaningar varje stad står inför.
”Varje stad har unika behov. Genom EasyParks insikter kan vi bistå städer i att fatta välgrundade beslut för att hantera dessa växande utmaningar”, förklarar Lartén.
Framtida strategier
En lösning som föreslås är att bibehålla nuvarande standardstorlek på parkeringsplatser, 2,4 x 4,8 meter, för att motverka trenden med allt större bilar. Detta skulle dock kräva en anpassning från bilisternas sida. Ett annat alternativ är att införa högre avgifter för större fordon, likt det Paris har gjort.
Oavsett vilken väg som väljs, står det klart att städerna måste anpassa sig till de allt större fordonen för att undvika parkeringskaos och trafikproblem i framtiden.

Glöm elbilen? Dieselbilarnas oväntade segertåg
En oväntad vändning i begagnathandeln skapar rubriker. Experter analyserar nya siffror och trender. Vad ligger bakom köparnas val?
Läs också:
Tysk biljätte landar i Skellefteå – hemligt möte på Northvolt. Dagens PS
Orättvisa reglerna: Sänkt pension – om de gifter sig. News 55
Apples mardrömsvecka – omsprungna av Microsoft. Realtid

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.