Renault 5: Europas motorjournalister är eniga, en ny klassiker har fötts. Fransk design, körglädje och kvalité i ett uppseendeväckande paket.


Mest läst i kategorin
Med ett frånpris på 350 000 kronor har Renault 5 seglat upp som en av de mest omtalade elbilarna inför 2025. Den kompakta citybilen har hyllats för sin retrodesign, sina goda köregenskaper och sitt överkomliga pris.
Men samtidigt har flera av Europas stora biltidningar och kvällspress uttryckt viss tveksamhet inför bilens räckvidd och laddningskapacitet under vinterförhållanden.
Aftonbladet: ”Jag är så jävla besviken”
Aftonbladets motorjournalist Glenn Lindberg var till en början mycket positivt inställd till Renault 5. Efter att ha kört bilen i höstas gav han den fyra av fem plus. Men efter ett vintertest i norra Sverige där temperaturen kröp ner mot minus åtta grader ändrades tonläget drastiskt.

”Jag är så jävla besviken”, skrev Lindberg i sin recension.
”Räckvidden i femman ska vara 41 mil, men så klart blir den knappare på motorväg, ingen förväntar sig något annat. Nu är den dock väl knapp, batteriet räcker bara till dryga 20 mil, vilket kanske hade varit okej om laddningen varit kry.”
Lindberg kritiserade också bilens laddningshastighet, som oftast låg kring 30 kilowatt. Enligt honom krävde den 100 mil långa resan från Stockholm till Vidsel sju laddstopp. Lindberg noterade dock att laddningshastigheten ökade när temperaturen steg över noll grader.

Dina däck kan bli livsfarliga – Euro 7 är orsaken
Ny Euro 7-standard kräver: Mindre däckslitage. En balansgång mellan miljö, säkerhet och kostnader. Vad betyder det för bilister?
”En dryg månad efter vår långkörning med ’femman’ får vi äntligen låna en version med vad man kallar ’vinterpaketet’, alltså den version som ska säljas här i Sverige. Laddningen är i vår första testbil bedrövlig, men med en brasklapp: den ska inte säljas i Sverige. När vi lånar en modell för den svenska marknaden verkar den bättre – men vi kan inte testa tillräckligt då det är för varmt ute”, skriver Lindberg.

Trots kritiken mot räckvidden och laddningshastigheten är Lindberg imponerad av bilens komfort och köregenskaper.
”För klassen väldigt tyst och komfortabel. Isbarkväg i Norrlands inland är så klart lite skumpigt, men för att vara en så pass liten bilen gör den jobbet med bravur. Knappt något vägljud alls”, skriver han.
Top Gear: ”En bil du åtrår”
Den brittiska biltidningen Top Gear är mer positivt inställd till Renault 5. Tidningen hyllar bilens design och köregenskaper.
”Det här är inte bara en retropastisch. 5 är nästan lika rolig att använda som den är att titta på. Starkt värde cementerar överklagandet”, skriver tidningen.
Top Gear lyfter också fram bilens rymliga interiör och goda lastutrymme.
”Plattformen är elbil-nativ, inte bara en anpassad Clio. Det betyder ett platt golv, lång hjulbas och anständigt utrymme för en bil väl under fyra meter lång”, skriver tidningen.

Det här är det värsta du kan göra mot din bil
Dina snabba turer med bilen kan kosta mer än du tror. Få reda på hur du skyddar din bil från oväntade skador.
Autocar: ”En klassledare”
Även den brittiska biltidningen Autocar är imponerad av Renault 5.

”I vissa avseenden känns det som att vi redan känner till den nya, omgjorda Renault 5 mycket väl. Det har gått fyra år sedan konceptbilen med stora hjul och djärv design sprutade en skvätt gult över våra skärmar. Istället för att tyst dra sig tillbaka till Renaults kulturarvssamling, utvecklades konceptet till en produktionsbil som ser lika spektakulär ut”, skriver tidningen.
Autocar hyllar också bilens köregenskaper och överkomliga pris. ”5 förändrar spelet för prisvärda elbilar”, skriver tidningen.

Glöm elbilen? Dieselbilarnas oväntade segertåg
En oväntad vändning i begagnathandeln skapar rubriker. Experter analyserar nya siffror och trender. Vad ligger bakom köparnas val?
Car Magazine: ”En bil du faktiskt vill äga”
Den brittiska biltidningen Car Magazine är också mycket positivt inställd till Renault 5.
”Sällan har en bil orsakat sådant uppståndelse som den helt nya, helt elektriska Renault 5 E-Tech. Var och en av dess förtjänster – det chica utseendet, den funky interiören, den anständiga byggkvaliteten och det trevliga priset – skulle på egen hand göra bilen väl, men det är summan av dem som har gjort lanseringen av 5 E-Tech till ett så speciellt ögonblick”, skriver tidningen.

Car Magazine lyfter också fram bilens praktiska egenskaper och goda lastutrymme.
”Det är förvånansvärt användbart, Renault 5. Visst, det ser ganska excentriskt ut – särskilt med den retro ’ljunggul’ klädseln, och det finns snygga detaljer som dekalen på instrumentbrädan som ändrar färg med körläget, och det lilla etsade Renault 5-ansiktet i den trådlösa telefonladdningsbrickan”, skriver tidningen.

Mörkertal i trafiken – 287 000 bilar med livsfarliga fel
Ljuskaos i trafiken. Över 287 000 bilar underkända – vanligaste felet livsfarligt. Mörkertal i trafiken kan vara större.
Carwow: ”Fantastisk styling”
Den brittiska biltidningen Carwow hyllar också Renault 5:s design och köregenskaper.
”Renault 5 är en fantastisk liten elbil. Den utstrålar charm och kommer att få dig att le varje gång du kör den – förvänta dig bara inte allsidig familjebilens praktiska egenskaper”, skriver tidningen.

Carwow noterar dock att bilens innerutrymme är begränsat. ”Utrymmet bak är särskilt begränsat”, skriver tidningen.
Sammanfattning
Renault 5 är en kompakt elbil som har hyllats för sin retrodesign, sina goda köregenskaper och sitt överkomliga pris. Samtidigt har flera av Europas stora biltidningar och kvällspress uttryckt viss tveksamhet inför bilens räckvidd och laddningskapacitet under vinterförhållanden.

Svenskarna chockas: Suv-boomen pressar upp parkeringspriser
Det blåser upp till strid i Sveriges städer när bilarna sväller. Nya åtgärder kan snart drabba landets bilister – rejält.
Läs också:
Han får medicinen från en läkemedelsautomat. News 55
Chockrapport: Touchskärmarna orsakar livsfara i trafiken. Dagens PS
AP-fondernas olagliga genväg till Northvolt avslöjat. Realtid

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.