Privatleasingen av bilar har sjunkit de senaste åren men ser nu ut att ta fart igen. Anledningen är bland annat ränteläget och skillnader i utbud.


Mest läst i kategorin
Den svenska privatbilsleasingmarknaden har gått kräftgång de senaste åren.
Mellan 2022 till 2024 gick privatleasingen från att ha över 60 procent på den privata bilmarknaden till att sjunka till någonstans runt 30 procent i höstas. Vilket var bottennivån, skriver Dagens industri.
Men nu ser det ut som om trenden är på väg att vända. Över 70 procent av alla privatregistrerade elbilar är numera leasade, visar siffror från analysföretaget Vroom.

Leasing-döden: Inget lockar svenskarna till hyrbilar
Trots sjunkande räntor är intresset för privatleasing fortfarande lågt. Enligt en undersökning är det bara 2 procent kan tänka sig att leasa.
Ränteläget och begagnat priser driver upp privatleasingen
Hittills i år har privatleasingen ökat med 20 procent visar siffror från Vroom som Riksförbundet M Sverige sammanslagit. I augusti var också närmare 52 procent av alla privtköpta bilar leasade.
Från januari till augusti har 31 450 personer privatleasat en ny bil. Föregående år var sifforna 26 446 (2024) respektive 26 998 (2023), enligt statistiken.
Missa inte:
Domstol stoppar dolda kostnader i DNB:s billeasing. Realtid
”Privatleasingen ökar av flera skäl. Flera billigare små elbilar når marknaden i år, de tilltalar i första hand privatkunder snarare än tjänstebilsektorn. Ränteläget är mer fördelaktigt och priserna på begagnade bilar fortsatt höga”, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Begagnatmarknaden tog andelar
När leasingmarknaden sjönk under åren 2022 så ökade främst begatnamarknaden. Dett då privatleasingen såg prishöjningar på grund av äntehöjningar, leveransproblem och borttagen bonus.
Läs även:
Därför kan din leasing bli dyrare. Dagens PS
Nu har ränteläget stabiliserat sig och utbudet har breddats vilket Thomas Bergman, försäljningschef på Vroom tror gynnar leasing igen.
Vi ser fler erbjudanden nu. När räntorna var höga och många kanske bränt sig på restvärdet blev det för mycket risk. Då började finansbolagen istället rikta in sig mot traditionella lån. Men nu har privatleasingen kommit in i värmen igen”, säger han till Di.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.