Veteranbilsägare nekas enkel efterkontroll efter poliskontroll. Systemfel eller ekonomisk vinst? Transportstyrelsen och besiktningsföretag kör över polisen.


Mest läst i kategorin
Ägare till veteranbilar, fordon som är femtio år eller äldre och besiktningsbefriade sedan år 2018, tvingas i vissa fall betala för en fullständig kontrollbesiktning trots att polisen vid en flygande inspektion endast har förelagt om en billigare efterkontroll.
Problemet uppstår när besiktningsföretag kräver den dyrare fullbesiktningen, med hänvisning till information från Transportstyrelsens system, även när bilägaren kan uppvisa polisens beslut.
En av de drabbade är Patrik Olsson från Norra Sandby, som blev stoppad av polis med sin Pontiac Bonneville från 1959. När bromsljusen visade sig vara trasiga bestämde polisen att en efterkontroll räckte.
Trots polisens skriftliga beslut nekade dock ett besiktningsföretag honom en efterkontroll. Patrik fick beskedet att en av personalen skulle kunna förlora jobbet om han tog in bilen, så han åkte till ett annat företag där han fick efterkontrollen godkänd, skriver Frilagt.
Dagen därpå kontaktades han dock och fick veta att besiktningen inte var giltig och att han behövde genomgå en fullständig kontrollbesiktning, trots att bilen då stod som godkänd i Transportstyrelsens register.

Glöm elbilen: Den här dieseln är överlägsen
Mazda CX-80 trotsar eltåget med ny diesel. Motorjournalister häpnar över den stora suv:ens oväntat låga bränsleförbrukning.
Systemfel eller medveten strategi?
Frågan är om agerandet beror på ett tekniskt fel i systemet eller om det är en medveten strategi.
Olsson konstaterar att en fullständig kontrollbesiktning inbringar mellan 300 och 350 svenska kronor mer än en efterkontroll för en personbil. Han säger att det känns som en form av bedrägeri.
Ett besiktningsföretag centralt bad senare om ursäkt och hänvisade till en ”bugg” i Transportstyrelsens system som gör att efterkontroller för veteranbilar felaktigt visas som fullständiga kontrollbesiktningar i deras system.
De hävdade att Transportstyrelsen var medvetna om felet, men inte hade en lösning på plats.
Transportstyrelsen gav till en början motstridiga besked men bekräftade senare att de har för avsikt att ändra från krav på fullständig kontrollbesiktning till efterkontroll när ett besiktningsbefriat fordon stoppas av polis, om det är vad polisen förelagt om.
Enligt myndigheten beror det initiala kravet på full besiktning på en paragraf i fordonsförordningen, där man vill säkerställa att fordonet är trafiksäkert när det ändå inte genomgår regelbundna kontroller.

Bilägarens skräck: Här är bilarna som tappat mest i värde
Stora bensin-suvar och dyra elbilar har rasat i värde. Se vilka modeller som drabbats värst och hur politiska beslut styr restvärdet.
Senaste nytt
Transportstyrelsen erkänner fel – men lösningen dröjer
Problemet med felaktig information till besiktningsorganen kommer från Transportstyrelsen, som dock hävdar att det beror på hur it-systemet byggdes upp vid besiktningsbefrielsens införande år 2018.
Ändringen från fullständig besiktning till efterkontroll kommer att ske först i samband med att ett nytt it-system lanseras, vilket inte väntas ske förrän tidigast år 2026.
Under tiden uppger besiktningsföretagen att de har skärpt sina interna rutiner och instruerat personalen om hur de ska hantera dessa fordon för att undvika att bilägare drabbas.
Trots detta lades Olssons polisanmälan om försök till bedrägeri snabbt ned, då polisen bedömde det som en civilrättslig uppgörelse.
Veteranbilar utgör visserligen en liten del av fordonsflottan, men i Sverige finns nästan 300 000 bilar som är besiktningsbefriade på grund av sin ålder. Olsson känner sig lurad av både Transportstyrelsen och besiktningsföretagen, eftersom han anser att polisens beslut borde vara det som gäller.

Bästa fynden: Här är listan på nya bilar under 200 000 kronor
Den svenska bilmarknaden genomgår en historisk förändring där tillverkarna rensar sina lager med aggressiva rabatter.
Missa inte:
Vill du pensionera dig utomlands? Topplistan för svenskar. News 55
Techjättens iskalla besked efter historisk datastöld. Realtid
Vilken bil är billigast i Sverige? Vi har svaret. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.