E55

Nya siffror: Så mycket drar laddhybriderna – egentligen

Att tanka en laddhybrid kan vara bra mycket mer kostsamt än vad testresultaten visar.(Foto: Engin Akyurt/Unsplash)
Johan Colliander
Johan Colliander
Uppdaterad: 19 sep. 2025Publicerad: 19 sep. 2025

En laddhybrid kan dra upp till 300 procent mer i verkligheten än i labbet. Det påverkar inte bara bränsleskostnaderna men även fordonsskatter för den som inte är uppmärksam.

ANNONS

Mest läst i kategorin

När laddhybriders energiförbrukning i verkligheten undersökts visar det sig att de drar bra mycket mer än vad labbresultaten visar.

Detta visar ny statistik från Europeiska miljöbyrån som undersökt energiförbrukningen för flera olika bilar baserat på data från 6,5 miljoner fordon.

ANNONS

Tidningen Vi Bilägare har med hjälp av siffrorna räknat ut hur mycket den faktiska förbrukningen skiljer sig från WLTP-siffran, den siffra som anges i tillverkarnas marknadsföring.

Läs även:
Sverige töms på hybridbilar: ”Går utför med hållbarheten”. Realtid

De visar framförallt att laddhybrider drar mer energi än utlovat, närmare 300 procent mer. En genomsnittlig laddhybrid drar i verkligheten hela 6,1 liter per 100 kilometer, istället för 1,6 liter enligt WLTP.

Förarna påverkar förbrukningen

Att laddhybrider drar mer energi än i tester förvånar inte då förbrukningen påverkas stort av förarnas beteende. Till exempel så visar studier att förare i södra Europa är sämre än de i norra på att ladda sina bilar.

AlfaRomeo Tonale, laddhybrid. (Foto:
Pontus Lundahl / TT)

”I Norden har vi generellt sett bättre utbyggd infrastruktur av laddare, vilket motiverar fler att ladda med el. Men även bensin- och dieselpriser avgör hur mycket folk är villiga att köra på enbart fossildrivet eller enbart på el eller på både och. Likaså påverkar elpriserna”, säger Emmi Antonsson, chef för kommunikation- och samhällskontakter på Mobility Sweden till Aftonbladet.

ANNONS

Enligt henne är det heller inte tillverkarnas fel att siffrorna skiljer sig så markant åt.

”Det är ingens fel. Tillverkarna följer beslutade lagar där strikta testmetoder som WLTP avgör hur de testas för att få fram CO₂-utsläpp från fordonen. Dessa tar inte hänsyn till hur mycket folk väljer att tanka och köra med fossildrivna bränslen”, säger hon. 

ANNONS

De laddhybriderna är sämst i klassen

Mellan de olika märkena kan det skilja sig åt en hel del också i hur stor skillnad det är mellan verklig och teoretisk förbrukning.

Missa inte:
De bästa laddhybriderna – enligt oss. Dagens PS

Mercedes, Suzuki och Mazda är sämst i klassen där det kan handla om fyra gånger så mycket förbrukning. Men även Volvos laddhybrider har en ökad förbrukning på 260 procent.

Förutom att den ökade energiförbrukningen kan kosta pengar i sig kan det även bli högre fordonsskatter nästa år när EU:s nya regler börjar gälla.

För laddhybrider kan det handla om kostnader på upp till 5 000 kronor extra per år enligt Teknikens värld.

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Colliander
Johan Colliander

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

Johan Colliander
Johan Colliander

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

ANNONS
Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen
volkwagen logo

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  

Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS