E55

Långkörare: Bilarna som levererar även efter 20 000 mil

Vilka bilar rullar på efter 20 000 mil? Det har vi svaret på. (Foto: Mercedes, Volkswagen, Volvo och BMW)
Vilka bilar rullar på efter 20 000 mil? Det har vi svaret på. (Foto: Mercedes, Volkswagen, Volvo och BMW)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 24 sep. 2025Publicerad: 25 sep. 2025

Vilka begagnade bilar är de mest pålitliga? Låt dig inte skrämmas av höga miltal – dessa tuffa bilar klarar långt över 20 000 mil.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Att hitta en begagnad bil som håller länge är inte alltid lätt, men det finns vissa modeller som gång på gång bevisar sin exceptionella livslängd. De här bilarna har klarat av att köra långa sträckor – inte bara 10 000 mil, utan ofta betydligt mer – och fortsätter att prestera.

Så vilka modeller går verkligen att lita på när mätaren passerat 20 000 mil?

ANNONS

Tyska AutoBild har undersökt detta noggrant under lång tid, med statistik från verkliga bilar som körts i flera hundra tusen kilometer i långtidstester.

Här är tolv modeller som har rykte om sig att vara extra hållbara.

BMW 3-serie (G20)

BMW 3-serien (Foto: BMW)
BMW 3-serien (Foto: BMW)

Den nuvarande generationen av BMW 3-serie (G20) lanserades för snart fem år sedan. Redan nu har den visat sig vara anmärkningsvärt robust och hållbar. Trots modern teknik och design har den bevisat sig vara en av de mest tåliga bilarna i mellanklassen.

Enligt experter från Auto bild som har kört en 320d Touring i 10 000 mil för ett långtidstest, är bilens stela struktur en stor fördel. Den visar inte samma tecken på knarr och knister på ojämna vägar som konkurrenter från märken som Jaguar, Mercedes och Audi.

Bilen fick toppbetyg i testet, trots att den var utrustad med massor av teknik, från ett avancerat infotainmentsystem med röststyrning till diverse assistanssystem och en effektiv dieselmotor med mildhybridteknik.

ANNONS

Experterna säger att mycket få delar gick sönder under testperioden, vilket tyder på att tekniken i bilen samverkar väldigt bra. Det gör den till ett utmärkt val för den som kör långa sträckor.

Enda anmärkningarna som noterades var den något känsliga hjulupphängningen, samt mindre oljeläckage och problem vid avgasinspektioner som synts i TÜV:s statistik.

ANNONS

Mercedes A-klass (W 176)

Mercedes A-klass (W176) (Foto: Mercedes)
Mercedes A-klass (W176) (Foto: Mercedes)

Många har klagat på små motorer med turbo, men Mercedes A-klass visar att det kan fungera bra. En testbil som har körts i nästan 50 000 mil med en 1,6-liters turbobensinmotor har klarat sig exceptionellt bra.

Den har inte haft några större haverier eller reparationer, förutom vanliga slitdelar som behöver bytas. Även koppling och den manuella växellådan fungerar utan problem.

Experter påpekar att även den automatiska dubbelkopplingslådan i A-klassen är känd för att hålla länge, delvis för att Mercedes har regelbundna oljebyten.

Nackdelarna som lyfts fram är bland annat den trånga interiören, den dåliga sikten och den styva fjädringen före ansiktslyftningen 2015.

Infotainmentsystemet ansågs också ha vissa egenheter och inte vara lika bra som i efterföljaren. Men när det gäller hållbarhet är den här A-klassen en riktig överraskning.

ANNONS

Mercedes E-klass S 212 (2009–2016)

Mercedes E-klass S212 (Foto: Mercedes)
Mercedes E-klass S212 (Foto: Mercedes)

Den här generationen av Mercedes E-klass (W 212) är en favorit bland taxichaufförer och säljare, vilket säger en del om dess pålitlighet. Det är inte ovanligt att hitta exemplar till salu som har kört mer än 50 000 mil.

Många uppskattar också det enorma bagageutrymmet på upp till 1950 liter, vilket är betydligt större än i de nyare modellerna.

Experter från Auto bild konstaterar att den här modellen behåller sitt värde väl, just tack vare sin hållbarhet.

Även efter en körsträcka som motsvarar att köra till månen och tillbaka, så betalar folk fortfarande bra för den. Välskötta bilar från 2013 eller senare, med en mätarställning på mellan 15 000 och 20 000 mil, kan kosta från cirka 140 000 kronor (I Tyskland).

En svaghet som nämns för dieselmotorerna (OM 651) är kamkedjan som kan töjas ut, vilket kan bli dyrt att reparera. Äldre modeller kan också ha problem med spridare, vilket kan leda till startsvårigheter eller att bilen ryker och tappar kraft.

Mercedes V-klass (447)

Mercedes V-klass (447) (Foto: Mercedes)
Mercedes V-klass (447) (Foto: Mercedes)
ANNONS

Mercedes V-klass har lyckats konkurrera med och i vissa fall till och med överträffa den klassiska Volkswagen T5 och T6.

Många kunder har upptäckt att V-klassen är minst lika mångsidig och rymlig, men har också en högre komfort och bättre säkerhetsteknik. Med tre olika hjulbaser och ett bredare motorutbud har den blivit ett populärt val för både företag och familjer.

Bilen är designad för att klara långa sträckor och det är inte ovanligt att hitta exemplar som har kört över 25 000 mil. I Auto bilds långtidstest av en V 220 d med 163 hästkrafter, blev bilen snabbt en favorit för längre tjänsteresor tack vare sin komfort och tillförlitlighet.

Trots sin höga hållbarhet finns det en del problem med kvaliteten på inredningen, som skramlande paneler, el-dörrar som krånglar och sätesöverdrag som snabbt blir slitna.

Även den nyare dieselmotorn (OM 654) som introducerades 2019 kan ha problem med vipparmar, vilket kan orsaka höga oljud och i värsta fall allvarliga skador på motorn.

Toyota Prius III (2009–2016)

Toyota Prius III (2009–2016) (Foto: Toyota)
Toyota Prius III (2009–2016) (Foto: Toyota)

Att köpa en begagnad Toyota Prius är ett relativt säkert kort, enligt experter. Även om de inte alltid har lika höga miltal som Mercedes-dieslar, är det inte ovanligt att se tio år gamla Prius-bilar som har körts mer än 30 000 mil och fortfarande säljs för upp till 110 000 kronor (I Tyskland).

Den höga andrahandsvärdet kan vara en nackdel, men fördelarna är att du sparar pengar på bränsle från dag ett. I Auto bilds långtidstest över 10 000 mil behövde man bara byta två glödlampor, vilket ledde till att man förlängde testet till 20 000 mil.

ANNONS

Även då fungerade bilen utan problem.

Experter påpekar att den största svagheten är bromsarna, som kan slitas ojämnt på grund av regenereringen som minskar behovet av att använda dem.

Om hybridbatteriet i nickelmetallhydrid skulle ge upp är det inte heller så dyrt att byta ut som man kan tro. Celler kan bytas ut individuellt eller i set, och det finns specialiserade verkstäder som erbjuder dessa tjänster till ett bra pris.

Toyota Avensis T25 (2003–2008)

Toyota Avensis T25 (2003–2008) (Foto: Toyota club)
Toyota Avensis T25 (2003–2008) (Foto: Toyota club)

Den andra generationen av Toyota Avensis är en annan bil känd för sin uthållighet. Många av dessa bilar, som köptes begagnade för mer än tio år sedan, rullar fortfarande. De är pålitliga, bränslesnåla och glider fram utan att skramla, även efter över 20 000 mil.

Experter säger att det var en bil som var populär i familjer. En svaghet är att den starkare dieselmotorn på 177 hästkrafter hade problem med spridare, och de svagare varianterna kan ha hög oljeförbrukning.

Dessutom kan styrningen av avgasventilen bli trög på grund av sotavlagringar, vilket kan leda till prestandaförlust.

Xenonljusen kan också bli defekta och ge ett lila ljus. T

ANNONS

rots dessa mindre brister anses den här generationen av Avensis vara en mycket pålitlig bil.

Tesla Model S (sedan 2012)

Tesla Model S (sedan 2012) (Foto: Tesla)
Tesla Model S (sedan 2012) (Foto: Tesla)

Trots att många inte trodde det, har Tesla Model S visat sig vara en utmärkt bil för långa sträckor.

När tekniken och byggkvaliteten förbättrades, och Teslas nätverk av Superchargers byggdes ut, lanserades ”gratis livstidsladdning” för vissa bilar. Även om detta inte längre gäller för nya bilar, kan äldre exemplar med den funktionen fortfarande ladda gratis.

Vissa äldre modeller kan ha problem med ojämna karossdelar och dålig lack, men batteri- och drivlinetekniken är robust och håller i längden.

Det är inte ovanligt att hitta Model S med mätarställning på flera hundra tusen kilometer.

Enligt experter är det viktigt att undersöka hur det enskilda batteriet har hanterats. Det kan göras med en batterihälsotest med en app som ”Scan my Tesla”. Appen kan visa spänningsskillnader mellan celler och andelen snabbladdningar, vilket kan påverka batteriets hälsa negativt.

Volvo XC90 1:a generationen (2002–2014)

ANNONS
Volvo XC90 1:a generationen (2002–2014) (Foto: Volvo)
Volvo XC90 1:a generationen (2002–2014) (Foto: Volvo)

Den första generationen av Volvo XC90 var en stor framgång för Volvo. Den fanns med sju säten och hade en stor variation av motorer, till skillnad från dagens modell.

Bland motoralternativen fanns femcylindriga bensin- och dieselmotorer, raka sexcylindriga motorer och till och med en åttacylindrig motor.

De tre femcylindriga dieselmotorerna på 163, 185 och 200 hästkrafter är mycket bättre lämpade för den som vill köra långt, eftersom de kan köras med en bränsleförbrukning under en liter per mil. Dessutom är de kända för att vara mycket pålitliga.

Bilens bekväma fjädring och den mjuka Aisin-automatlådan gör långa resor behagliga.

Enligt experter är turboladdarskador inte bara ett resultat av att man trimmar bilen, utan kan även uppstå om man inte byter olja regelbundet.

Kulleder i hjulupphängningen är en annan svaghet som inte tål den höga belastningen.

Tänk på att både bensin- och dieselmotorerna har kamremmar som måste bytas ut regelbundet, vanligtvis mellan 15 000 och 18 000 mil. Endast sexcylindriga motorer på 3,2 liter har en mer hållbar kamkedja.

VW Passat (B8)

ANNONS
VW Passat (B8) (Foto: Volkswagen)
VW Passat (B8) (Foto: Volkswagen)

Att köpa en VW Passat och ändå sticka ut ur mängden kan vara svårt, men en av fem procent som köpte sedan-versionen har lyckats. Idag har den nya Passat B9 ersatt den tidigare B8, vilket kan leda till lägre priser på begagnade B8-modeller.

Passaten är känd för sin utmärkta hållbarhet och rymlighet. Många av de här bilarna har körts långa sträckor i jobbet och det är inte ovanligt att se tre år gamla bilar med mätarställningar på över 10 000 mil.

Enligt experter håller både motor och växellåda bra även efter 20 000 mil.

Trots höga miltal klarar Passaten sig bra i besiktningar. Den vanligaste bristen är bromsarna, som slits ut snabbare. Även elektroniska fel kan irritera ägaren.

VW Touareg typ 7P (2010–2018)

VW Touareg typ 7P (2010–2018) (Foto: Volkswagen)
VW Touareg typ 7P (2010–2018) (Foto: Volkswagen)

Den andra generationen av VW Touareg var lättare än sin föregångare. Den vanligaste motorn var en V6-TDI i olika styrkor.

En nio år gammal modell med en mätarställning på cirka 15 000 mil kostar från cirka 178 000 kronor (I Tyskland).

ANNONS

En V6-TDI på 262 hästkrafter anses vara det bästa motoralternativet – stark nog för att dra 3,5 ton, samtidigt som den är bränslesnål.

Enligt experter är luftfjädringen en svaghet, då kompressorn och höjdsensorerna kan gå sönder.

Xenonljusen, nyckellösa system och infotainmentprogramvaran kan också krångla.

Ett skramlande ljud från V6-TDI-motorn efter kallstart kan tyda på att kamkedjesträckaren är på väg att gå sönder, vilket kan leda till dyra reparationer.

Toyota Land Cruiser J15 (sedan 2009)

Toyota Land Cruiser J15 (sedan 2009) (Foto: Toyota)
Toyota Land Cruiser J15 (sedan 2009) (Foto: Toyota)

Toyota Land Cruiser har i nästan 75 år varit en favorit bland dem som vill utforska världen. Den är känd för att vara nästan oförstörbar, och en livslängd på minst 30 000 mil är mer eller mindre standard.

Modellen J15 har funnits sedan 2009 och har uppdaterats för att uppfylla moderna krav. Den är exceptionellt bra i terräng och har en dragkapacitet på tre ton.

Enligt experter är dock komforten bara medelmåttig, och den kräver en stark hand för att hanteras.

ANNONS

En svaghet är 3,0-liters fyrcylindriga dieselmotorn, där spridare från Denso kan gå sönder, vilket kan leda till allvarliga skador på kolvarna.

Det är viktigt att kontrollera hur mycket bilen har använts i terräng.

Lexus GS 450h (tredje generationen)

Lexus GS 450h (tredje generationen) (Foto: Lexus)
Lexus GS 450h (tredje generationen) (Foto: Lexus)

Trots sin hybridteknik är Lexus GS 450h inte den mest bränslesnåla bilen. Däremot är förbrukningen på mellan 0,7 och 0,9 liter per mil acceptabelt för en så stor och kraftfull bil.

Enligt experter är det smidiga samarbetet mellan V6-motorn och elmotorn imponerande. Bilen är mjuk och tyst, och den steglösa växellådan ger en behaglig körning. Även om tekniken är komplex, är GS 450h mycket pålitlig.

Enligt experter kan hybridbatteriet förlora sin kraft med tiden, men det behöver inte betyda slutet för bilen. Flera verkstäder specialiserar sig på att byta enskilda celler, vilket är ett billigare alternativ än att byta hela batteriet.

En nackdel med hybriddrivlinan är att den tar upp mycket utrymme i bagageutrymmet.

Varning: Köp inte detta vinterdäck

Däcktest avslöjar allvarliga brister: Billiga vinterdäck kan vara en livsfara för dig. Några halkar även på raksträckor.

ANNONS

Missa inte:

Fem sätt att hantera stress. News 55

Provkörd: Lynk & Co 08 – ett flexibelt och bekvämt bilägande. Dagens PS

Massivt stöd: Ja till ny förmögenhetsskatt. Realtid

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
Spara upp till 40% på hemlarm med digitalt dörrlås

Erbjudandet gäller endast till 30 september! Nyckelfri vardag – Lås upp på distans – Upptäcker inbrottet innan det sker – Anslutet till larmcentral 24/7 – Snabb hjälp vid larm

Läs mer här
ANNONS