E55

Ladda eller inte ladda? Nya regler för elbilar vid laddstolpen

Hur är egentligen reglerna kring parkering vid platser med laddstolpar? (Foto: Transportstyrelsen och Canva)
Hur är egentligen reglerna kring parkering vid platser med laddstolpar? (Foto: Transportstyrelsen och Canva)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 12 okt. 2025Publicerad: 13 okt. 2025

Ett enkelt misstag kan kosta dig tusenlappar. Nya tolkningar av parkeringsreglerna vid laddstolpar skapar förvirring bland elbilsägare.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Parkeringsplatser reserverade för elbilar och laddhybrider, ofta skyltade med tilläggstavlor som ”Elfordon” eller ”Laddbara motorfordon,” har länge skapat gråzoner.

En av de mest debatterade frågorna har varit: Måste bilen aktivt ladda under tiden den står parkerad?

ANNONS

Svaret, som ofta beror på den lokala skyltningen, är nu tydligare – men fallgroparna kvarstår.

Regelverket bygger på en kombination av nationell lagstiftning, främst Vägmärkesförordningen och Trafikförordningen (TrF), samt kommunala trafikföreskrifter.

Det är kombinationen av dessa som dikterar vad som är tillåtet på gatumark.

De två huvudkraven vid en laddplats

För att undvika kontrollavgifter är det två primära krav som måste uppfyllas:

ANNONS

Krav 1: Fordonet måste vara laddbart

Platser som är markerade med en tilläggstavla som specificerar ”Elfordon” eller ”Laddbara motorfordon” är exklusivt reserverade för den typen av fordon. Denna princip kommer från Vägmärkesförordningen (2007:90).

ANNONS

Det innebär att en bensin- eller dieseldriven suv inte får stå där, inte ens under tidsbegränsning, eftersom vägmärket i sig begränsar vilka fordon som har tillträde.

Krav 2: Tidsbegränsningen måste följas – laddning är sällan ett krav

Här finns den stora nyheten. I de flesta svenska städer, och i avsaknad av en specifik tilläggsskylt, finns ingen nationell lag som kräver att laddning måste ske på en plats enbart skyltad för laddbara fordon.

”Om skylten enbart specificerar fordonstyp och eventuell tidsbegränsning, räcker det,” förklarar en expert med hänvisning till Trafikförordningen (TrF).

Detta innebär att om skylten endast säger ”Elfordon, max 3 timmar,” så får du stå där i tre timmar med din elbil, även om du inte är inkopplad.

Syftet med tidsbegränsningen, som ofta är runt 3 timmar, är istället att öka tillgängligheten till laddpunkterna för så många som möjligt, vilket bestäms av lokala föreskrifter.

Kostnaden för misstaget: Alltid betala parkering

Även om du inte måste ladda, måste du alltid betala parkering om det krävs enligt skyltningen. Den som ignorerar den skyltade maxtiden eller underlåter att betala parkering, riskerar en kontrollavgift enligt Lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering.

Att ha en laddbar bil ger inte rätt till gratis parkering.

ANNONS

Slutsats: Skylten är lagen

Slutsatsen är entydig: Hela regelverket är lokalt utformat och det är därför ett absolut krav att läsa den specifika skyltningen vid laddstolpen. Den lokala föreskriften är det som gäller juridiskt.

Ett undantag är om tilläggstavlan uttryckligen anger: ”Endast parkering i syfte att ladda.” I det fallet, måste du vara inkopplad. Men om en sådan skylt saknas, räcker det att vara en laddbar bil och följa tidsbegränsningen.

Bästa fynden: Här är listan på nya bilar under 200 000 kronor

Den svenska bilmarknaden genomgår en historisk förändring där tillverkarna rensar sina lager med aggressiva rabatter.

Missa inte:

Vill du pensionera dig utomlands? Topplistan för svenskar. News 55

Techjättens iskalla besked efter historisk datastöld. Realtid

Vilken bil är billigast i Sverige? Vi har svaret. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen
volkswagen logo

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  


Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS