Regeringens politik gynnar tjänstebilsmarknaden, medan privatpersoner får klara sig utan hjälp vid köp av elbilar menar kritiker.


“Privatpersoner får inte något liknande stöd. Vi menar att regeringen måste ta fram ett sådant alternativ”, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert och hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige
När bonusen för elbilar togs bort i slutet av 2022 var det många hushåll som lämnades utan alternativ. Sedan dess har möjligheterna att få ekonomiskt stöd vid inköp av elbil kraftigt minskat – åtminstone för vanliga svenskar.
Samtidigt har det visat sig att staten varje år lägger miljarder på subventioner för eldrivna tjänstebilar, skriver Privata Affärer.
Enligt Riksförbundet M Sverige är det här en skev fördelningspolitik. Företag som leasar bilar till sina anställda får stora skatterabatter – i praktiken ett dolt stöd på upp till 45 000 kronor per person. Det är pengar som den som köper sin elbil privat inte har någon chans att ta del av.
MISSA INTE: Stor förändring för Avanza Zero – och 700 000 svenskar
Begränsat stöd för elbilar på landsbygden
Ett nytt förslag från Naturvårdsverket innehåller visserligen en tillfällig elbilspremie på upp till 54 000 kronor, men kraven för att kvalificera sig är hårt satta. Hushållet måste ha en inkomst under genomsnittet, bo i en kommun med dåligt kollektivtrafikutbud och bilen får inte kosta mer än en halv miljon kronor.
Totalt beräknas stödet kosta 800 miljoner kronor per år. Jämfört med de 2–3 miljarder som i dag går till företagens bilförmåner är det en bråkdel. Skillnaden blir tydlig för den som bor på landet, där bilen ofta är ett måste – oavsett el eller bensin – och där tåget eller bussen sällan är ett alternativ.
“Efter att bonusen togs bort har inte heller försäljningen av elbilar varit lika bra”, säger Carl-Erik Stjernvall.
För många äldre hushåll som planerar att byta bil de kommande åren är frågan särskilt angelägen. Att kunna ta del av ett stöd skulle göra skillnad för plånboken och påverka vilket fordon man väljer.
MISSA INTE: Sverige har världens dyraste skatt på sol-el: Käppar i hjulet
Lyxiga elbilar dominerar bilhallarna
De nuvarande skattereglerna gör att bilimportörerna fokuserar på att ta in större, mer välutrustade elbilar för tjänstebilsmarknaden.
Basmodellerna, som är billigare och skulle passa hushåll med mer begränsad ekonomi, lyser ofta med sin frånvaro.
Enligt Riksförbundet M Sverige finns elbilar som i Frankrike säljs för runt 200 000 kronor – medan samma modeller i Sverige kan kosta det dubbla. Med den nya elbilspremien hoppas man att fler av de enklare versionerna får plats i det svenska utbudet.
“En privatperson hade nog gärna sett fler billigare basmodeller i bilhallarna”, säger Carl-Erik Stjernvall.

MISSA INTE: 5,9 miljoner svenskar drabbas: Dags att byta efter trippelsmockan?
EU-kommisionens del i det hela
För att förändringen ska bli verklighet krävs dock att EU-kommissionen godkänner stödet kring elbilar. Tanken är att det ska gå att ansöka från och med januari 2026.
Fram till dess fortsätter skillnaden mellan tjänstebilsmarknad och privat bilägande att växa.
“Vi tror att det kan vara en rimlig gräns”, avslutar Carl-Erik Stjernvall om det föreslagna pristaket på 500 000 kronor.
Läs mer om ekonomi:
500 miljoner skattekronor ska stoppa gråstarr och höftont
Hög skatt på pension – men bara 728 svenskar använder nytt knep
Nu minskar inte skillnaderna mellan kvinnor och mäns lön längre

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.