E55

Här är listan du inte vill toppa – det kan bli dyrt

Listan över de mest aktiva fartkamerorna kan vara bra att ha koll på. (Foto: Getty Images och Oscar Olsson/TT)
Listan över de mest aktiva fartkamerorna kan vara bra att ha koll på. (Foto: Getty Images och Oscar Olsson/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 22 apr. 2025Publicerad: 22 apr. 2025

Allt fler svenska bilister åker fast för fortkörning. Förra året bötfälldes över 105 000 förare av fartkameror, en markant ökning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En ny kartläggning visar exakt var flest dras in – och i toppen ligger en tunnel i Göteborg skriver Aftonbladet.

Antalet fortkörningsböter som utfärdades via de så kallade trafiksäkerhetskamerorna steg kraftigt under fjolåret. Från 81 000 fall år 2023 till hela 105 099 fall under 2024. Denna ökning kommer i takt med att både antalet poliser och antalet uppsatta kameror ökar. Och trenden ser ut att fortsätta under 2025.

Enligt Trafikverket finns det i dagsläget runt 2 600 fartkameror längs våra vägar. Myndigheten planerar att addera ytterligare 200 kameror per år fram till 2030, vilket innebär omkring 1 000 nya övervakningspunkter de kommande fem åren.

Det händer när du drar i elbromsen i hög fart

Den manuella handbromsen i våra bilar fasas ut och ersätts. Men hur effektiv är egentligen denna moderna lösning?

Argus 4 är mer avancerad

Dessutom introduceras i år en ny, mer avancerad kamerateknik kallad Argus 4. Dessa kameror kan monteras ovanpå vägportaler, övervaka flera filer samtidigt och identifiera exakt vilket fordon som bryter mot hastighetsbegränsningen. Bildkvaliteten blir också betydligt högre än tidigare.

Eva Lundberg, nationell samordnare för fartkameror på Trafikverket, förklarar att ”vi placerar dem där det går fort, alltså där medelhastigheten är högre än den tillåtna och där det är en betydande trafikvolym på över 2 500–3 000 fordon per dygn.”

Hon tillägger att prioriteten ligger på vägsträckor med hög olycksrisk, speciellt 70-, 80- och 90-vägar utan mitträcken.

ANNONS

”Alltid aktiva och redo”

ANNONS

Trafikverket ansvarar för infrastrukturen kring kamerorna, medan polisen sköter utredningarna av de registrerade fortkörningarna. Enligt Lundberg är en vanlig missuppfattning att kamerorna inte alltid är på. ”Men det stämmer inte,” betonar hon, ”det finns mätsystem och kameror i alla skåp. Det har inte funnits några tomma skåp de senaste 20 åren. De är alltid aktiva, övervakar alla fordon och deras hastigheter. Även om de inte alltid fotograferar, samlar de kontinuerligt in trafikdata.”

Lis Marie Svonni, chef för polisens ATK-enhet i Kiruna, bekräftar att polisen granskar samtliga inkomna ärenden. Förra året hanterades närmare 400 000 fall, varav drygt 105 000 resulterade i böter.

Blixtnedslag i bilen – kan bli en dyr historia

Åskväder och bilfärd – en farlig kombination? Vad händer om blixten slår ner och är gumm däcken verkligen skyddet?

Tunnlar i fokus – flest böter i Göteborg

Polisens statistik visar tydliga mönster. Precis som året innan var det fartkameror i Göteborgsområdet som registrerade flest fortkörningar. I synnerhet Gnistängstunneln har legat i toppen av statistiken de senaste tre till fyra åren. Även Lundbytunneln fortsätter att fånga många förare som överskrider hastigheten.

En förklaring till att just tunnlarna sticker ut är att de kan vara svårare för bilister att upptäcka i tid. Majoriteten av landets 30 mest aktiva fartkameror under 2024 fanns i södra Sverige. Endast en kamera norr om Stockholm, i Ludvika, kvalade in på denna lista.

Polisen har dock inte resurser att beivra alla fortkörningar. Fall där föraren inte kan identifieras, till exempel vid otydliga bilder på motorcyklister eller fordon registrerade utanför Norden, läggs åt sidan.

Världens galnaste campingfakta

Visste du att världens största husvagn är lika hög som ett femvåningshus? Och att den dyraste husbilen kostar mer än 30 miljoner kronor?

Kamerorna räddar liv

ANNONS

Svonni förutspår att antalet utredningar och böter under 2025 kommer att ligga på ungefär samma nivå som föregående år. Vårt mål är att hantera cirka 400 000 ärenden, men det primära syftet med kamerorna är inte att generera böter.

Enligt polisen bidrar fartkamerorna till att rädda mellan 15 och 20 liv varje år, och över 70 personer slipper allvarliga skador i trafiken tack vare dem.

”Vårt budskap är tydligt,” säger Lis Marie Svonni, ”ser du en kamera, vet du att du befinner dig på en olycksdrabbad vägsträcka. Vi vill att förare ska vara medvetna om detta och sänka hastigheten.”

Lista: Här är de 30 fartkamerorna som bötfällde flest förare under 2024:

Kamerans placeringAntal böter utfärdade
1. E6 Gnistängstunneln, mitt, norrgående, Göteborgs kommun409
2. Kungsborg, Kristianstads kommun321
3. Kvicksund, norrgående, Västerås kommun310
4. Varnhem, Skara kommun308
5. Sjögestad bro, Linköping285
6. Kungsör, östgående, Kungsörs kommun277
7. Skanör-Hölls naturreservat, Vellinge kommun275
8. Gnistängstunneln, mitt, södergående, Göteborgs kommun274
9. Insjön, Nacka kommun264
10. Kungsladugården, Hallstahammars kommun246
11. Öjersjö norrgående körriktning, Härryda kommun246
12. Läppe västra, Vingåkers kommun241
13. Derome södergående, Varbergs kommun239
14. Karby, Vallentuna kommun235
15. E6 Lundbytunneln, mitt, östgående, Göteborgs kommun235
16. E20 Norrtullstunneln 17, Stockholms kommun226
17. Järpås norrgående, Lidköpings kommun222
18. Fagerfjäll södergående, Tjörns kommun218
19. E6 Lundbytunneln, mitt, västgående, Göteborgs kommun215
20. Eldsberga norrgående, Halmstads kommun214
21. Fagerfjäll norrgående, Tjörns kommun214
22. Hov, Båstads kommun213
23. Löjvik 2, Vaxholms kommun212
24. Tärnsjö, södergående, Heby kommun211
25. Saltsjöbadsleden Båthöjden, västergående, Nacka kommun211
26. Grangärde norrgående, Ludvika kommun210
27. Busshållplats Stannums, Lerums kommun207
28. Röstånga norra, Svalövs kommun205
29. Nybo, Linköping203
30. Eldsberga södergående, Halmstads kommun201

Oslagbar trygghet: Bilen som får konkurrenterna att blekna

Bilen som sätter barnens säkerhet i första rummet. Med rekordhöga betyg i krocktester, lovar den här suven en trygg resa för hela familjen.

Läs också:

Stort test avslöjar: Bästa alternativen till Tesla Model Y. Dagens PS

Trygga vuxna behövs – nu mer än någonsin för ensamma barn. News 55

ANNONS

Melonis charmoffensiv gick hem – men hinder återstår. Realtid

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.

ANNONS