Allt fler svenska bilister åker fast för fortkörning. Förra året bötfälldes över 105 000 förare av fartkameror, en markant ökning.


Mest läst i kategorin
En ny kartläggning visar exakt var flest dras in – och i toppen ligger en tunnel i Göteborg skriver Aftonbladet.
Antalet fortkörningsböter som utfärdades via de så kallade trafiksäkerhetskamerorna steg kraftigt under fjolåret. Från 81 000 fall år 2023 till hela 105 099 fall under 2024. Denna ökning kommer i takt med att både antalet poliser och antalet uppsatta kameror ökar. Och trenden ser ut att fortsätta under 2025.
Enligt Trafikverket finns det i dagsläget runt 2 600 fartkameror längs våra vägar. Myndigheten planerar att addera ytterligare 200 kameror per år fram till 2030, vilket innebär omkring 1 000 nya övervakningspunkter de kommande fem åren.

Det händer när du drar i elbromsen i hög fart
Den manuella handbromsen i våra bilar fasas ut och ersätts. Men hur effektiv är egentligen denna moderna lösning?
Argus 4 är mer avancerad
Dessutom introduceras i år en ny, mer avancerad kamerateknik kallad Argus 4. Dessa kameror kan monteras ovanpå vägportaler, övervaka flera filer samtidigt och identifiera exakt vilket fordon som bryter mot hastighetsbegränsningen. Bildkvaliteten blir också betydligt högre än tidigare.
Eva Lundberg, nationell samordnare för fartkameror på Trafikverket, förklarar att ”vi placerar dem där det går fort, alltså där medelhastigheten är högre än den tillåtna och där det är en betydande trafikvolym på över 2 500–3 000 fordon per dygn.”
Hon tillägger att prioriteten ligger på vägsträckor med hög olycksrisk, speciellt 70-, 80- och 90-vägar utan mitträcken.
”Alltid aktiva och redo”
Trafikverket ansvarar för infrastrukturen kring kamerorna, medan polisen sköter utredningarna av de registrerade fortkörningarna. Enligt Lundberg är en vanlig missuppfattning att kamerorna inte alltid är på. ”Men det stämmer inte,” betonar hon, ”det finns mätsystem och kameror i alla skåp. Det har inte funnits några tomma skåp de senaste 20 åren. De är alltid aktiva, övervakar alla fordon och deras hastigheter. Även om de inte alltid fotograferar, samlar de kontinuerligt in trafikdata.”
Lis Marie Svonni, chef för polisens ATK-enhet i Kiruna, bekräftar att polisen granskar samtliga inkomna ärenden. Förra året hanterades närmare 400 000 fall, varav drygt 105 000 resulterade i böter.

Blixtnedslag i bilen – kan bli en dyr historia
Åskväder och bilfärd – en farlig kombination? Vad händer om blixten slår ner och är gumm däcken verkligen skyddet?
Tunnlar i fokus – flest böter i Göteborg
Polisens statistik visar tydliga mönster. Precis som året innan var det fartkameror i Göteborgsområdet som registrerade flest fortkörningar. I synnerhet Gnistängstunneln har legat i toppen av statistiken de senaste tre till fyra åren. Även Lundbytunneln fortsätter att fånga många förare som överskrider hastigheten.
En förklaring till att just tunnlarna sticker ut är att de kan vara svårare för bilister att upptäcka i tid. Majoriteten av landets 30 mest aktiva fartkameror under 2024 fanns i södra Sverige. Endast en kamera norr om Stockholm, i Ludvika, kvalade in på denna lista.
Polisen har dock inte resurser att beivra alla fortkörningar. Fall där föraren inte kan identifieras, till exempel vid otydliga bilder på motorcyklister eller fordon registrerade utanför Norden, läggs åt sidan.

Världens galnaste campingfakta
Visste du att världens största husvagn är lika hög som ett femvåningshus? Och att den dyraste husbilen kostar mer än 30 miljoner kronor?
Kamerorna räddar liv
Svonni förutspår att antalet utredningar och böter under 2025 kommer att ligga på ungefär samma nivå som föregående år. Vårt mål är att hantera cirka 400 000 ärenden, men det primära syftet med kamerorna är inte att generera böter.
Enligt polisen bidrar fartkamerorna till att rädda mellan 15 och 20 liv varje år, och över 70 personer slipper allvarliga skador i trafiken tack vare dem.
”Vårt budskap är tydligt,” säger Lis Marie Svonni, ”ser du en kamera, vet du att du befinner dig på en olycksdrabbad vägsträcka. Vi vill att förare ska vara medvetna om detta och sänka hastigheten.”
Lista: Här är de 30 fartkamerorna som bötfällde flest förare under 2024:
Kamerans placering | Antal böter utfärdade |
1. E6 Gnistängstunneln, mitt, norrgående, Göteborgs kommun | 409 |
2. Kungsborg, Kristianstads kommun | 321 |
3. Kvicksund, norrgående, Västerås kommun | 310 |
4. Varnhem, Skara kommun | 308 |
5. Sjögestad bro, Linköping | 285 |
6. Kungsör, östgående, Kungsörs kommun | 277 |
7. Skanör-Hölls naturreservat, Vellinge kommun | 275 |
8. Gnistängstunneln, mitt, södergående, Göteborgs kommun | 274 |
9. Insjön, Nacka kommun | 264 |
10. Kungsladugården, Hallstahammars kommun | 246 |
11. Öjersjö norrgående körriktning, Härryda kommun | 246 |
12. Läppe västra, Vingåkers kommun | 241 |
13. Derome södergående, Varbergs kommun | 239 |
14. Karby, Vallentuna kommun | 235 |
15. E6 Lundbytunneln, mitt, östgående, Göteborgs kommun | 235 |
16. E20 Norrtullstunneln 17, Stockholms kommun | 226 |
17. Järpås norrgående, Lidköpings kommun | 222 |
18. Fagerfjäll södergående, Tjörns kommun | 218 |
19. E6 Lundbytunneln, mitt, västgående, Göteborgs kommun | 215 |
20. Eldsberga norrgående, Halmstads kommun | 214 |
21. Fagerfjäll norrgående, Tjörns kommun | 214 |
22. Hov, Båstads kommun | 213 |
23. Löjvik 2, Vaxholms kommun | 212 |
24. Tärnsjö, södergående, Heby kommun | 211 |
25. Saltsjöbadsleden Båthöjden, västergående, Nacka kommun | 211 |
26. Grangärde norrgående, Ludvika kommun | 210 |
27. Busshållplats Stannums, Lerums kommun | 207 |
28. Röstånga norra, Svalövs kommun | 205 |
29. Nybo, Linköping | 203 |
30. Eldsberga södergående, Halmstads kommun | 201 |

Oslagbar trygghet: Bilen som får konkurrenterna att blekna
Bilen som sätter barnens säkerhet i första rummet. Med rekordhöga betyg i krocktester, lovar den här suven en trygg resa för hela familjen.
Läs också:
Stort test avslöjar: Bästa alternativen till Tesla Model Y. Dagens PS
Trygga vuxna behövs – nu mer än någonsin för ensamma barn. News 55
Melonis charmoffensiv gick hem – men hinder återstår. Realtid

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.