Nytt EU-system för utsläppshandel kan pressa upp bensinpriserna rejält. Experter nämner 35 kronor/liter, men bedömare dämpar oron.


Mest läst i kategorin
För svenska hushåll som är beroende av bilen kan drivmedelskostnaden snart bli betydligt dyrare. År 2027 planeras det nya, omfattande systemet för handel med utsläppsrätter, kallat ETS 2 (Emissions Trading System), att införas inom EU.
Systemet omfattar bland annat transporter och uppvärmning av fastigheter och tvingar företag som säljer fossila bränslen som bensin och diesel att köpa utsläppsrätter för den koldioxid bränslena genererar.
Denna kostnad förväntas i stor utsträckning föras över till konsumenten, vilket leder till högre priser vid pumpen.
Övergången innebär ett skifte från politiskt satta drivmedelsskatter till en mer marknadsdriven prissättning av koldioxidutsläpp, med syfte att påskynda klimatomställningen.
Kan bensinpriset nå 35 kronor per liter?
Många spekulerar i hur högt bensinpriset kan stiga till följd av ETS 2.
Bilexperten Ronny Svensson har nämnt en siffra på uppåt 35 kronor per liter, ett scenario som Konjunkturinstitutet har beräknat under antagandet att prisinstrumentet är det enda verktyget som används för att nå Sveriges klimatmål.

Viktor Gunnarsson, som är ansvarig för konkurrenskraftsfrågor på Drivkraft Sverige, tonar dock ner de mest dramatiska förutsägelserna i en intervju med Dagens PS.
Gunnarsson konstaterar att visst har flera resonerat kring höga drivmedelspriser som kommer krävas för att fasa ut det fossila, men han påpekar att det inte är givet att enbart ett pris på koldioxid ska uppnå det.
Kompletterande åtgärder minskar behovet av ett högt pris, enligt honom.
Han betonar att utsläppshandelssystemet är marknadsbaserat och att priset är rörligt, baserat på tillgång och efterfrågan. Systemet är utformat för att stegvis minska antalet utsläppsrätter år för år.
Senaste nytt
Terminspriser indikerar måttligare start
Även om de mest extrema prisnivåerna ifrågasätts, talar tidig terminshandel för att priset på drivmedel kommer att påverkas redan initialt.
När EU-kommissionen presenterade förslaget talades det om en höjning på 1,50 kronor per liter de första åren, och kanske upp mot 5 kronor per liter i mitten av 2030-talet.

Här är bilarna du kan köpa med 0 procent ränta just nu
Kampanjer med nollränta på billån har blivit ett allt vanligare verktyg för biltillverkare och återförsäljare att locka kunder i Sverige.
Enligt tidig terminshandel för utsläppsrätter pekar priserna på en ökning på 2 till 2,50 kronor, kanske upp mot 3 kronor per liter bensin och diesel under 2027-2028.
Detta ligger i linje med Konjunkturinstitutets basscenario som räknar med en ökning på 1,32 kronor per liter för bensin och 1,41 kronor för diesel, exklusive moms.
I ett mer pessimistiskt scenario ser de dock prishöjningar på mellan 3,36 och 3,59 kronor per liter exklusive moms.
Priset blir en rörlig komponent
Till skillnad från tidigare politiska beslut om skatter och avgifter, är priset på utsläppsrätterna en rörlig, börshandlad produkt i hela Europa.
Gunnarsson klargör att det kommer att finnas ett utsläppsrättspris som är detsamma i hela Europa, men att det priset är rörligt från dag till dag.
Det innebär att priset på utsläppsrätter blir en ny, rörlig komponent i det svenska drivmedelspriset.
Den slutgiltiga notan för svenska bilister beror på Sveriges och Europas politiska agerande utöver ETS 2.
Om omställningen till fossilfritt, exempelvis genom ökat antal elbilar, går snabbare, kommer trycket på priset på utsläppsrätter att minska.
Då de mest extrema prognoserna, som 35 kronor per liter, bygger på att enbart koldioxidpriset ska driva omställningen, kan politiska åtgärder som incitament och stöd bidra till att hålla nere priset.

Nu larmar experterna: Vi kräver ny lag omedelbart
En undersökning visar att nio procent av bilisterna inte uppfyller synkravet för körkort. Kräver lagstadgade kontroller.
Missa inte:
Mercedes tar ett jättekliv bakåt – men framåt. Dagens PS
EU tar fighten med flygbolagen – gratis kabinväska. News 55
Experternas varning: Ditt jobbtest kan vara en fälla. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.