E55

En ny elbil som utmanar: Europas motorjournalister hyllar Kia EV4

Vad tycker Europas motorjournalister på nya Kia EV4? (Foto: Kia)
Vad tycker Europas motorjournalister på nya Kia EV4? (Foto: Kia)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 23 sep. 2025Publicerad: 24 sep. 2025

Kia lanserar sin nya elbil EV4 och experterna hyllar dess kombination av räckvidd, komfort och stil. Den är en frisk fläkt.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Kia lanserar sin nya elbil EV4 och experterna är lyriska över dess kombination av räckvidd, komfort och stil. Den är en frisk fläkt i en kategori som länge dominerats av suvar.

Kia har länge varit en dominant kraft på elbilsmarknaden med succéer som EV6 och EV9. Nu tar de steget in i en mer traditionell, men för elbilsvärlden, outforskad nisch med Kia EV4.

ANNONS

Ett segment som länge har saknat starka, traditionella halvkombi-alternativ, särskilt i Europa. Tidigare har bilar som Volkswagen ID.3 och Cupra Born dominerat, men dessa har av många ansetts vara mer som familjebussar.

Nu står EV4 redo att fylla tomrummet, rapporterar Autocar, ett faktum som även What Car? instämmer i.

Kia EV4 (Foto: Kia)
Kia EV4 (Foto: Kia)

Design som väcker känslor och komfort som imponerar

Designen på EV4 väcker starka reaktioner, vilket Kia själva medger. Med sina vertikala strålkastare, distinkta svarta hjulhus och bakljus som påminner om en bumerang, är det en bil som vågar sticka ut.

Enligt Illya Verpraet, en testförare för Autocar, är designen ”polariserande”, vilket han menar är bra då den inte försöker behaga alla.

Han tycker att bilen har en design som i vissa vinklar påminner om en Lamborghini.

ANNONS

Samtidigt menar tidningen TopGear att Kia med EV4 bevisar att de nu har en helt egen, distinkt designidentitet. Formen är inte bara för syns skull; den låga profilen bidrar till en imponerande aerodynamik med ett Cd-värde på 0,27, vilket ger längre räckvidd, påpekar TopGear.

Kia EV4 (Foto: Kia)
Kia EV4 (Foto: Kia)

Interiören får höga betyg av de europeiska motorjournalisterna. What Car? konstaterar att Kia med EV4 visar att de är en talangfull elbilstillverkare med lång räckvidd. Bilen har en genomtänkt blandning av fysiska knappar och modern touchskärmsteknik, vilket gör systemet logiskt och snabbt att använda.

Materialvalen, där återvunnen plast och konstläder dominerar, ger en känsla av hög kvalitet, enligt Autocar. Särskilt framhäver de att infotainmentsystemet fungerar nästintill felfritt, med stora ikoner och snabba svarstider.

Enligt Paul Horrell, chefredaktör på TopGear, har Kia med denna design lyckats behålla en minimalistisk stil trots alla knappar och kontroller – något som få andra tillverkare klarar av.

Kia EV4 (Foto: Kia)
Kia EV4 (Foto: Kia)
ANNONS

Körupplevelse och räckvidd: En balanserad prestanda

När det gäller köregenskaper är konsensus att EV4 främst handlar om komfort, inte sportighet. Den upplevda känslan av att sitta lite högre upp än vad man förväntar sig i en halvkombi finns där, och bilen är inte den mest dynamiska att köra, särskilt inte på guppiga vägar, menar TopGear.

Istället lyfts den mjuka fjädringen fram som en stor fördel som gör att bilen absorberar ojämnheter väl. ”Den ger en härligt dämpad åktur som suger upp gropar”, skriver Horrell i sin recension för TopGear.

ANNONS

Prestandan är inte blixtrande, men fullt tillräcklig. Med en motor på 201 hästkrafter och en 0-100 km/h-tid på 7,4 till 7,9 sekunder, är bilen inte den snabbaste i klassen. Dock menar Horrell, för TopGear, att den ”mjuka åkturen och den utmärkta tystheten gör att du tar dig fram utan problem”.

Batterierna kommer i två storlekar, ett på 58,3 kWh och ett på 81,4 kWh. Större batteriet ger en räckvidd på upp till 624 kilometer.

Det är en konkurrenskraftig siffra som slår de flesta rivaler.

Kia EV4 (Foto: Kia)
Kia EV4 (Foto: Kia)

Läs också: Varning: Köp inte detta vinterdäck. E55

Praktiska egenskaper och slutsats

Praktikaliteten är en stark sida för EV4. Innerutrymmena är generösa med mycket bra benutrymme i baksätet, vilket Carwow beskriver som ”nästan som i en limousin”.

Bagageutrymmet är imponerande för klassen med 435 liter i halvkombi-versionen. Dessutom, konstaterar What Car?, har den en smart tvådelad bottenplatta.

Sammanfattningsvis ser europeiska motorjournalister Kia EV4 som en viktig och framgångsrik elbil.

ANNONS

Den är kanske inte den mest spännande att köra, men den utmärker sig med sin kombination av snygg design, hög komfort, god räckvidd och praktiska egenskaper.

Kia EV4 (Foto: Kia)
Kia EV4 (Foto: Kia)

Den visar att en elbil inte behöver vara en suv för att vara attraktiv för den moderna konsumenten.

Enligt recensionen från What Car? är EV4 en mycket talangfull elbil som erbjuder bra prestanda, lång räckvidd och massor av benutrymme i baksätet.


Faktaruta Kia EV4

    • Karosstyp: Halvkombi och Fastback (saloon)2

    • Batteristorlekar: 58,3 kWh och 81,4 kWh3

    • Drivning: Framhjulsdriven

    • Motor: En elmotor på 201 hästkrafter4

    • 0-100 km/h: Cirka 7,5 sekunder

    • Bagageutrymme: 435 liter (halvkombi) och 490 liter (Fastback)

    • Interiör: Minimalistisk med dubbla skärmar, fysiska knappar för klimatkontroll

    • Räckvidd: Upp till 624 km

    • Laddning: DC-snabbladdning upp till 129 kW, 10-80 procent på cirka 31 minuter5

    • Design: Polariserande, kantig och distinkt med vertikala strålkastare

    • Komfort: Hög, med en mjuk och bekväm fjädring

    • Garanti: Sju års garanti eller 16 000 mil.

    • Huvudsakliga konkurrenter: Cupra Born, Volkswagen ID.3, Renault Megane E-Tech, Peugeot e-308

    • Produktion: Halvkombin tillverkas i Zilina, Slovakien, vilket gör den till Kias första Europa-tillverkade elbil.6 Fastbacken tillverkas i Sydkorea.


GM:s nya patent – bilen bestämmer när du är för gammal att köra

GM vill att din bil ska avgöra om du är för gammal för att köra. Ett nytt patent avslöjar en algoritm som kan bedöma dig.

Missa inte:

ANNONS

Äldreriksdagen: Hur ska äldre klara sig i kriser? News 55

Teslaägare ger upp – byter till dieselbilar. Dagens PS

Oväntade namn pekas ut i heta Tiktok-affären. Realtid

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
Spara upp till 40% på hemlarm med digitalt dörrlås

Erbjudandet gäller endast till 30 september! Nyckelfri vardag – Lås upp på distans – Upptäcker inbrottet innan det sker – Anslutet till larmcentral 24/7 – Snabb hjälp vid larm

Läs mer här
ANNONS