Range Rover Sport och Volvo XC90 underkänns i det senaste älgtestet. Båda de tunga suv:arna visade allvarliga brister vid undanmanöver.


Mest läst i kategorin
Det senaste säkerhetstestet hos Teknikens värld, allmänt känt som älgtestet, har resulterat i ett chockerande fiasko: två av tre testade bilar underkändes.
Varken Range Rover Sport eller Volvo XC90 klarade av de påfrestningar som uppstår vid en plötslig väjning.
Bilarnas beteende bedöms som potentiellt livsfarligt och belyser de stora utmaningarna med extremt tunga personbilar.
Range Rover Sport tappar kontrollen
Range Rover Sport Dynamic SE P460 levererade ett särdeles dåligt resultat med en maximal hastighet på endast 63 km/h. Normalt brukar testförarna inleda i 65 kilometer i timmen, men denna hastighet var för hög för den stora suv:en.

Med sin extrema totalvikt på hela 3 450 kg visade sig problemen omedelbart på banan. Reportern och testföraren Linus Pröjtz konstaterade att bilen redan i första körningen började studsa inne i konbanan.
Efter den första kraftiga krängningen uppstod det stora problemet när bilen skulle styras tillbaka. Bilen började då vagga och sedan studsa okontrollerat i sidled, vilket gjorde att vägbredden inte räckte till.
Det studsliknande beteendet, och inte däcken, var den avgörande faktorn för att Range Rover Sport underkändes.
Bilens chassi är helt enkelt för mjukt för påfrestningarna, vilket resulterar i en sorglig historia där bilen inte ens kommer i närheten av ett godkänt resultat.
Senaste nytt
Volvo XC90 låser framhjulet
Även om Volvo XC90 T8 AWD Laddhybrid initialt klarade provet balanserat i 68 km/h, föll den ur banan redan vid 70 km/h. För att godkännas måste bilen klara provet i minst 72 kilometer i timmen.
Den främsta orsaken till underkännandet var att antisladdsystemet tillät att det vänstra framhjulet låste sig.

Detta ledde till att styrförmågan gick förlorad. Pröjtz förklarade att bilen då strävade åt vänster, i stället för att styra tillbaka till höger, och körde ur testområdet.
Han tillade att det inte är något nytt för Volvo och att det skulle kunna vara en effekt av deras antivältsystem.
Vikten är den stora boven
Den gemensamma nämnaren för båda bilarna var deras extrema totalvikter. Med Range Rover Sport på 3 450 kg och Volvo XC90 på 2 950 kg är det mycket vikt att hantera i en undanmanöver.
Testresultaten visar tydligt att tillverkarna inte lyckats leverera ett säkert uppträdande hos dessa tunga suv-modeller under press. Enligt testprotokollet är ett godkänt resultat att klara 72 kilometer i timmen eller mer.

Dessa hushåll kan få 54 000 kronor i klimatbonus 2026
Ny elbilspremie på 54 000 kronor införs 2026, riktad mot hushåll i 177 kommuner med sämre ekonomi för att möta dyrare bränsle.
Missa inte:
Mercedes tar ett jättekliv bakåt – men framåt. Dagens PS
EU tar fighten med flygbolagen – gratis kabinväska. News 55
Experternas varning: Ditt jobbtest kan vara en fälla. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.