E55

Chocken: Fel på elbil sänkte räckvidden till bara fem mil

Skoda Enyaq och mekanikern Jesse (Foto: Skoda och Kokkolan Autohuolto)
Skoda Enyaq och mekanikern Jesse (Foto: Skoda och Kokkolan Autohuolto)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 14 okt. 2025Publicerad: 14 okt. 2025

En elbil tappade nästan all räckvidd på grund av en liten defekt. Nu varnar en mekaniker för den dolda orsaken som kan drabba tusentals ägare.

ANNONS

Mest läst i kategorin

En populär elbil fick plötsligt sin räckvidd drastiskt sänkt, från över 300 kilometer till ynka 50 kilometer. En finsk elbilsmekaniker upptäckte den dolda orsaken och varnar nu för att problemet kan vara vanligare än man tror bland vissa modeller.

Den oväntade defekten i batteriet

ANNONS

Den finske mekanikern Jesse Haapala, som driver en populär Youtube-kanal, fick nyligen in en Skoda Enyaq på verkstaden.

Bilen hade en imponerande körsträcka på 19 000 mil efter att ha använts som taxi, men det stora problemet var att bilens verkliga räckvidd hade sjunkit från normala 32 mil till endast 5 mil på en full laddning, skriver boosted.dk.

Haapala började genast med felsökningen av bilens batteri.

Han upptäckte snabbt en stor spänningsskillnad mellan de individuella battericellerna. I Skodans batteripaket, som består av 96 celler, visade sig cell nummer 72 ha en markant lägre spänning än de övriga.

”Det är en cell som har kollapsat”, förklarade Haapala.

Polisens beslut struntas i: ”Det känns som bedrägeri”

Besiktningskaos för veteranbilar: Ägare tvingas till dyrare fullbesiktning trots polisbeslut om efterkontroll. Systemfel eller pengar?

ANNONS

En defekt cell slår ut hela systemet

ANNONS

Eftersom battericellerna är seriekopplade får en enda defekt cell en negativ effekt på hela batteriets prestanda. Felet innebär att bilens batterihanteringssystem (BMS) inte tillåter de friska cellerna att laddas fullt ut, vilket i sin tur leder till den kraftigt reducerade räckvidden.

Mekanikern utförde även ett laddningstest som visade att ytterligare två celler hade problem.

För att åtgärda felet var han tvungen att montera isär hela batteripaketet och byta ut två specifika batterimoduler, nämligen modul sju och nio, där de defekta cellerna satt.

Efter att bytet var klart och bilen provkördes hade den återfått sin normala räckvidd på över 30 mil.

Här är de billigaste leasingklippen just nu

Lägsta annonserade priserna på nya bilar ligger på historiskt låga nivåer. Men se upp – vi visar dig de dolda kostnaderna.

Varningen till elbilsägare

Enligt Haapala är den bakomliggande orsaken till problemet välkänd. Han tror att felet uppstod på grund av att den specifika Skodan saknar ett system för batteriförvärmning.

Han har noterat liknande problem hos äldre versioner av flera populära elbilar från VW-koncernen, såsom Volkswagen ID.4, Audi e-tron och de äldsta versionerna av Skoda Enyaq, som alla saknar ett sådant system.

Haapala förklarar att cellerna i batteriet bryts ned snabbare om man snabbladdar elbilen utan att batteriet har förvärmts.

ANNONS

Nyligen uppmärksammades en svensk lösning som kom på ett sätt att kunna förvärma batteriet hos äldre elbilar inom VW-koncernen.

”Det påverkar definitivt batteriet”, säger mekanikern, som på så vis skickar en viktig varning till ägare av elbilar som saknar batteriförvärmningssystem.

Här är bilarna du kan köpa med 0 procent ränta just nu

Kampanjer med nollränta på billån har blivit ett allt vanligare verktyg för biltillverkare och återförsäljare att locka kunder i Sverige.

Missa inte:

Hundratusentals jobb hotas av elpriserna. News 55

Oljepriset rasar efter två tunga besked som skakar marknaden. Dagens PS

Putins drag efter ekonomiska krisen – nu ska rymden säljas ut. Realtid

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen
volkswagen logo

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  


Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS