De nya LED-strålkastarna har skapat rubriker och debatt. Är de en säkerhetsrisk eller en nödvändig innovation?


Mest läst i kategorin
Många förare känner sig bländade av det starka ljuset, och nu agerar Transportstyrelsen.
Stark bländning skapar trafikfara
”Det är inte bara inbillning. Det är ett reellt problem”, sade ljusforskaren Daniel Stern till CBC News.
Han menar att LED-strålkastarna, med sitt starka, blåaktiga ljus, skapar obehagsbländning. Risken är att förare känner sig desorienterade och inte ser ordentligt.

Det här är det värsta du kan göra mot din bil
Dina snabba turer med bilen kan kosta mer än du tror. Få reda på hur du skyddar din bil från oväntade skador.
I Sverige regleras bilars belysning av Transportstyrelsen, och halvljuset får inte blända mötande trafik. Men trots detta upplever många problem med bländning från nya bilar.
Brittiska protester och svenska åtgärder
I Storbritannien har frågan lett till en regelrätt revolt. Enligt en undersökning från brittiska bilistorganisationen RAC upplever 89 procent av förarna att vissa strålkastare är alldeles för starka.
En namninsamling har startats, och regeringen har beställt en oberoende studie.

Glöm elbilen? Dieselbilarnas oväntade segertåg
En oväntad vändning i begagnathandeln skapar rubriker. Experter analyserar nya siffror och trender. Vad ligger bakom köparnas val?
”Enskilda förares ökade säkerhet kan inte ske på bekostnad av andra trafikanter och fotgängare”, säger parlamentsledamoten Graeme Downie till Sky News, enligt Dagens PS.
Medan Storbritannien agerar kraftfullt, har Sverige hittills varit mer passivt. Men nu sker en förändring. Enligt Sveriges Radio kommer Transportstyrelsen att införa nya, hårdare krav i bilbesiktningen.
”Det är först på senare tid vi förstått att tekniken sprungit iväg”, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen, till SR.
De nya kontrollmetoderna, som kan införas redan den 1 januari, innebär att de allra starkaste LED-lamporna kan underkännas vid besiktningen.
Tekniska utmaningar och möjliga lösningar
LED-lampor har många fördelar. De är mer energieffektiva och har längre livslängd än traditionella halogenlampor. Men tekniken har också sina utmaningar. Om lamporna inte är korrekt inställda kan de blända mötande förare.
”Det är svårt att se världen runt de mötande strålkastarna på grund av den stora kontrasten mellan det starka ljuset och de mörka områdena runtomkring”, säger Bruce Haycock, forskare vid KITE research institute i Toronto.
En möjlig lösning är adaptiva strålkastare, som används i Tyskland. Dessa system kan automatiskt justera ljuset för att minimera bländning. Men sådana system är dyrare och ännu inte standard i alla bilar.

Svenskarna chockas: Suv-boomen pressar upp parkeringspriser
Det blåser upp till strid i Sveriges städer när bilarna sväller. Nya åtgärder kan snart drabba landets bilister – rejält.
En fråga om säkerhet och komfort
Debatten om LED-strålkastare handlar ytterst om säkerhet och komfort. För många äldre förare, där mörkerseendet ofta är nedsatt, kan bländningen vara särskilt problematisk. Enligt RAC:s undersökning undviker 14 procent av förarna över 65 år att köra på natten på grund av starka strålkastare.
Med de nya åtgärderna från Transportstyrelsen hoppas man kunna minska problemet med bländande ljus. Målet är att öka säkerheten för alla trafikanter, oavsett ålder.
”Vi överväger att införa en mer modern kontroll av strålkastare”, säger Gunneriusson.
Förhoppningsvis kan detta leda till en ljusare och säkrare framtid på våra vägar.

Glömt i taxin: Pappan, hunden och vikingahjälmen
Har du någonsin glömt något riktigt konstigt i en bil? Kanske en livsviktig medicin, fyra liter färg eller till och med… din pappa?
Läs också:
Skandalstatistik: Toyota tappar sin oslagbara position. Dagens PS
En sak som irriterar en erfaren flygvärdinna. News 55
Mytomspunnen familj öppnar för investeringar. Realtid

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.