Stora bensin-suvar och dyra elbilar har rasat i värde. Se vilka modeller som drabbats värst och hur politiska beslut styr restvärdet.


Mest läst i kategorin
Under perioden 2020 till 2025 har den svenska bilmarknaden genomgått en turbulent omvandling, där elektrifiering, aggressiva prissänkningar från tillverkare och politiska styrmedel har skapat ett vilt varierande värdefall för personbilar.
Analyser visar att ägare av tidiga premiumelbilar och bilar med hög utsläppsnivå har fått se de största och mest smärtsamma värdeförlusterna, i vissa fall över 400 000 svenska kronor på bara tre år.
Den snabba ökningen av antalet laddbara fordon – där laddbara bilar i maj 2025 utgjorde 63 procent av nyregistreringarna – har mättat marknaden för begagnade elbilar. Detta ökade utbud, i kombination med snabb teknisk utveckling, har skapat ett starkt pristryck nedåt i elbilssegmentet.
Drivlina | Genomsnittlig Prisnedgång (YTD 2025) | Implikation på Restvärde |
---|---|---|
Bensin | -15.0% | Högsta genomsnittliga värdefallet |
Diesel | -11.0% | Fortsatt betydande värdefall (påverkat av Malus) |
BEV (Elbil) | -8.5% | Lägre procentuell nedgång, men hög risk för extremer i SEK |
PHEV (Laddhybrid) | -7.5% | Starkast genomsnittligt restvärde |
Elbilarnas dubbla smäll: Dyrast inköp, störst förlust
Även om laddbara bilar i genomsnitt har visat en lägre procentuell prisnedgång jämfört med fossildrivna fordon, är de absoluta förlusterna i kronor nästan uteslutande koncentrerade till elbilssegmentet.
Detta beror på de höga initiala inköpspriserna och att nya elbilar ständigt kommer ut med bättre räckvidd och laddhastighet.
Senaste nytt
Premiumelbilar med jätteras

Den i särklass största värdeförlusten i kronor har drabbat tidiga, dyra elbilar. En modell som Audi e-Tron Quattro 55 Proline (årsmodell 2021) med ett nypris på 970 000 kronor var efter tre år värd endast 554 900 kronor, skriver KVD bil.
Det är en total värdeförlust på imponerande 415 100 kronor, eller 43 procent av ursprungsvärdet. För de som köpte dessa dyra bilar tidigt har värdetappet blivit ett riktigt sänke i privatekonomin.
Tesla drabbat av priskrig

Modeller som Tesla Model 3 och Model Y som köptes in under 2020–2022 har uppvisat det största procentuella värdetappet, där vissa rapporter indikerar ett värdefall på mellan 50 och 60 procent av nypriset. Detta kan man bland annat läsa om på Teslaclubsweden.se.
Detta dramatiska ras drivs direkt av att tillverkaren aggressivt har sänkt priserna på nya bilar, vilket omedelbart pressar ner priset på begagnade modeller.
En tre år gammal Model 3 har tappat nästan 400 000 kronor i värde.
Teknikens ålder syns i priset

Även äldre elbilsmodeller som Nissan Leaf E+ har sett ett kraftigt fall på cirka 44 procent i värdeminskning över tre år. Detta visar att teknisk obsoletens – som sämre batterikemi och långsammare laddhastighet – snabbt gör att bilen tappar i attraktionskraft och därmed i värde i volymsegmentet.
Modell (Exempel) | Drivlina | Nypris (Listpris) | Absolut Värdefall (kr) | Procentuellt Värdefall | Huvudsaklig Drivkraft |
---|---|---|---|---|---|
Audi e-Tron q. 55 Proline | BEV | 970 000kr | 415 100kr | 43% | Högt inköpspris, teknisk obsoletens |
Tesla Model 3 (Äldre) | BEV | ~670 000 kr | ~400 000 kr | ~60% | Priskrig på nybilssidan |
Nissan Leaf E+ | BEV | ~450 000 kr | ~200 000 kr | ~44% | Teknisk obsoletens (batteri/laddning) |
Fossildrivna bilar pressas av malus-systemet
För bensin- och dieseldrivna bilar är den genomsnittliga värdeminskningen högre än för elbilar, med ett genomsnittligt fall på upp till 15 procent för bensinbilar. Värdetappet för dessa bilar drivs i stor utsträckning av det politiska Malus-systemet.
Malus-systemet bestraffar fordon med höga utsläpp av koldioxid med en kraftigt förhöjd fordonsskatt under de första tre åren, i vissa fall över 9 000 kronor per år.
Denna höga initiala skatt leder till en omedelbar negativ priskorrigering på nya och nästan nya bilar med höga utsläpp, särskilt stora diesel- och bensin-suvar.
Experter varnar för att den politiska risken att förlänga Malus-perioden ytterligare skulle kunna sänka restvärdet ännu mer för de begagnade Malus-drabbade bilarna i framtiden, eftersom den höga skattebördan ligger kvar längre hos nästa ägare.

Avslöjat: Så undviker du böterna från de nya kamerorna
Den kamerabaserade parkeringsövervakningen, som sveper över landets privata parkeringsplatser, har ett gigantiskt hål.
Räddningen: Laddhybriden och den svaga kronan
Mitt i all turbulens finns det ändå ljusglimtar.
Laddhybrider (PHEV) har visat sig ha den mest stabila restvärdeutvecklingen under perioden, med den lägsta genomsnittliga prisnedgången på begagnatmarknaden.
Flexibiliteten de erbjuder – att kunna köra på el lokalt och bensin/diesel på långa sträckor – har gjort dem fortsatt populära och därmed mer stabila i värde.
Exportens ventil
En oväntad faktor som har bidragit till att stabilisera restvärdet på många begagnade bilar är den svaga svenska kronan. Detta har gjort svenska begagnade bilar relativt billiga för köpare utomlands, vilket har lett till en rekordhög export.

Nästan varannan Tesla underkänns i besiktningen
Nästan hälften av Teslas populära modeller får anmärkningar vid besiktning i Finland. Batteriernas vikt sliter ut underredet snabbt.
Denna utlandsförsäljning har fungerat som en ekonomisk ventil som absorberat överskottet av begagnade fordon, vilket annars troligen hade pressat ner priserna ännu mer på den inhemska marknaden.
Slutligen ser framtiden för elbilar ut att kunna bli mer stabil. Ett stort problem för begagnade elbilar är osäkerheten kring batteriets hälsa (SoH). Eftersom batteriet är den dyraste komponenten är risken för köparen stor.
Men med Euro 7-förordningen, som träder i kraft för lätta fordon 2025, ställs krav på att elbilar ska visa batteriinformation i displayen och vid besiktning. Denna ökade transparens väntas minska den nuvarande höga riskpremien och bidra till att stabilisera restvärdet för nyare begagnade elbilar framöver.

6 av 10 nya bilar eldrivna – men riskerar vi att tappa farten?
Sverige är tredje bäst i Europa på nya elbilar, med 60 procent eldrivet vid mitten av 2025, men landet riskerar att halka efter.
Missa inte:
Vill du pensionera dig utomlands? Topplistan för svenskar. News 55
Techjättens iskalla besked efter historisk datastöld. Realtid
Vilken bil är billigast i Sverige? Vi har svaret. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.