E55

Bensinchock på gång: Då kan priset nå 35 kronor per liter

Det kan svida till i plånboken om du kör bil med bensin eller diesel. (Foto: Getty Images för Unsplash)
Det kan svida till i plånboken om du kör bil med bensin eller diesel. (Foto: Getty Images för Unsplash)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 02 okt. 2025Publicerad: 03 okt. 2025

Enorma prishöjningar kan vänta bilister. EU:s nya klimatsystem kan pressa bensin- och dieselpriser mot 35 kronor per liter.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Den ekonomiska pressen på hushåll som är beroende av bil kan snart öka markant. Redan 2027 inför Europeiska unionen (EU) ett nytt utsläppshandelssystem, känt som ETS 2 (Emissions Trading System), som kommer att omfatta sektorer som hittills varit undantagna, inklusive vägtransporter.

Detta innebär att företag som säljer fossila drivmedel som bensin och diesel kommer att tvingas köpa utsläppsrätter för den koldioxid deras bränslen orsakar.

ANNONS

Kostnaden för dessa utsläppsrätter förväntas i sin tur läggas på konsumenterna, vilket leder till högre priser vid pumpen, skriver Dagens PS.

Denna övergång till marknadsstyrd prissättning för koldioxidutsläpp, som sker efter en period där politiken bestämt priset, är avsedd att påskynda klimatomställningen.

För bilägare, särskilt de som kör bensin- eller dieselbilar – även laddhybrider, kan detta betyda en betydande ökning av driftkostnaderna.

Enligt Dagens PS har Konjunkturinstitutet på uppdrag av regeringen beräknat att ökade utgifter för en barnfamilj med två barn kan landa på mellan 2 700 och 6 800 svenska kronor per år, även om det betonas att det finns stor osäkerhet i prisprognoserna.

Det hänger fortfarande lite i luften men det kommer troligtvis att snart att ske. (Foto: Maverick Timotius on Unsplash)
Det hänger fortfarande lite i luften men det kommer troligtvis att snart att ske. (Foto: Maverick Timotius on Unsplash)

Hur högt kan priset stiga?

Osäkerheten kring framtida bränslepriser är stor, och spännvidden i prognoserna är bred. Experter har lagt fram allt från måttliga höjningar till en potentiell dubblering av dagens priser.

ANNONS

Viktor Gunnarsson från branschorganisationen Drivkraft Sverige menar att prisökningen kan landa på mellan 1 och 2 svenska kronor per liter redan under 2027, med en möjlig ytterligare ökning på 2 till 2,60 svenska kronor per liter året därpå, skriver Dagens PS.

Konjunkturinstitutet presenterar i sitt grundscenario en ökning på 1,32 svenska kronor per liter för bensin och 1,41 svenska kronor för diesel. I ett högre scenario kan priserna stiga med 3,36 till 3,59 svenska kronor per liter, skriver Dagens PS.

Andra röster har dock varnat för en betydligt kraftigare prisökning.

Bilexperten Ronny Svensson har i en spekulation nämnt priser på upp till 35 svenska kronor per liter, vilket skulle innebära en total fördubbling jämfört med dagens nivåer, enligt Dagens PS.

1 200 miljarder ska rädda Sveriges vägar

Sveriges största infrastrukturplan någonsin, värd 1 200 miljarder kronor, prioriterar underhåll framför nya prestigeprojekt.

För att sätta dessa siffror i ett internationellt perspektiv, har första terminshandeln med CO₂-certifikat i Tyskland, som avser utbetalning efter den 1 januari 2027, indikerat ett pris på 73 euro (cirka 863 svenska kronor) per ton, skriver Auto Bild.

Detta skulle översatt till literpris, och jämfört med 2025, innebära en höjning på cirka 20,84 öre (för bensin) och 22,83 öre (för diesel) per liter.

Men teoretiska beräkningar baserade på ett tonpris på 200 euro (cirka 2 365 svenska kronor) skulle leda till en ökning på 57 öre per liter bensin och 62,5 öre per liter diesel i Tyskland, skriver Auto Bild.

Den mest extrema, om än teoretiska, prisnivån på 400 euro (cirka 4 730 svenska kronor) per ton skulle motsvara en betydligt större prishöjning.

ANNONS

Biljätte i konkurs: Vad betyder det för dig som köpt bil?

Konkursen för Mobility Motors väcker oro bland kunder. Har du köpt bil eller har service inbokad? Här är dina rättigheter och nästa steg.

ANNONS

Politiska samtal om att tygla prisökningen

Med det befarade pristrycket har flera EU-länder agerat. Tyskland, Tjeckien och fjorton andra EU-länder försöker nu begränsa priserna för att bibehålla en acceptans för systemet och undvika de mest drastiska prishöjningarna, skriver Auto Bild.

Förslaget är att EU ska kunna ge ut fler utsläppscertifikat om priset stiger kraftigt, vilket skulle kunna mildra prisuppgången.

Det har även förekommit kritik på hemmaplan. Språkröret för Miljöpartiet, Daniel Helldén, har anklagat regeringen för att mörka de kommande prishöjningarna och menar att klimatminister Romina Pourmokhtari inte har varit tydlig nog med konsekvenserna för svenska bilister, skriver Dagens PS.

Regeringen har å sin sida försvarat sig med att osäkerheten kring priset på utsläppsrätterna är stor.

Rasar mot P-kaoset: Dyra böter för att parkera på egen tomt

Parkering i villaområden får boende och politiker att se rött. Hårda regler leder till orimliga böter – lösningar krävs nu.

Faktorer som avgör den slutliga kostnaden

Det är flera samverkande faktorer, utöver ETS 2, som gör det svårt att exakt förutsäga de framtida bränslepriserna.

ANNONS
  • Priset på utsläppsrätter: Som nämnt är detta inte statiskt utan kan variera kraftigt beroende på marknaden och politiska beslut om antalet tillgängliga certifikat.
  • Reduktionsplikten: Den svenska reduktionsplikten, som reglerar inblandningen av biobränslen, måste höjas igen för att Sverige ska klara EU:s klimatkrav. Denna höjning kan leda till ytterligare kostnadsökningar.
  • Globala faktorer: Det globala oljepriset, inflation, ekonomiska svängningar samt geopolitiska konflikter är alla variabler som snabbt kan påverka prisbilden vid pumpen.

Systemet med handel av utsläppsrätter startar fullt ut 2027 och förväntas vara fullt implementerat 2028. Även om effekterna för svenska bilister återstår att se, är budskapet tydligt: kostnaden för fossila bränslen kommer att öka.

Den ekonomiska ansträngningen för hushåll som är beroende av bensin och diesel kommer att vara en av de största utmaningarna med det nya klimatmålet.

Varningen: Batteribytet kan kosta dig en ny bil

Experter varnar: Köp av begagnad hybrid kan bli en ekonomisk katastrof. Dyrt, icke-reparerbart batteribyte kan kosta hundratusentals kronor.

Missa inte:

S miljardsatsar på äldreomsorg och pensionärer. News 55

Dold affär gav AI-bolaget hisnande rekordvärdering. Realtid

Nytt superminne krossar allt: AI-chippet med 16 384 processorer. Dagens PS

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
Verisure hemlarm för bara 2990 kr

Här kan du beställa Verisure hemlarm för endast 2990 kr! (Värde: 6990 kr) Snabb hjälp vid inbrott, brand och nödsituationer. Gör larmtestet för att hitta rätt larm för dig.

Läs mer här
ANNONS