E55

Avslöjat: Så undviker du böterna från de nya kamerorna

Det finns luckor, det är bra att kunna dem. (Foto: Apcoa och Canva)
Det finns luckor, det är bra att kunna dem. (Foto: Apcoa och Canva)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 08 okt. 2025Publicerad: 09 okt. 2025

Den kamerabaserade parkeringsövervakningen, som sveper över landets privata parkeringsplatser, har ett gigantiskt hål.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det visar sig att du som fordonsägare i många fall kan slippa betala kontrollavgiften – tack vare en detalj i lagen som parkeringsbolagens kameror helt enkelt inte kan hantera.

Det här är en juridisk fälla för parkeringsbolagen, där en enkel invändning från dig som bilägare kullkastar hela systemet.

ANNONS

Parkeringsbolagens dyrbara miss

Hela systemet bygger på den avancerade tekniken ANPR (Automatic Number Plate Recognition). Dessa kameror läser av din registreringsskylt när du kör in och ut. De är perfekta för att se när bilen stod där, men de kan inte se vem som körde.

Och det är precis där lagluckan finns.

Den juridiska grunden för parkeringsböter på offentlig gatumark (som kommunala gator) är enkel: där gäller strikt ägaransvar. Får du en bot där är du alltid ansvarig, oavsett vem som körde bilen.

Men på privat mark (som vid köpcentrum och bostadsrättsföreningar) gäller en annan lag: Lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering (LOK).

Här är det föraren som har det primära ansvaret, och fordonsägaren är bara ansvarig i andra hand.

Därför bärgas män oftare än kvinnor – Expert förklarar

Män bärgas oftare än kvinnor (50% mot 38%). Forskare tror det beror på riskfylld körstil, inte bristande bilvård.

ANNONS
ANNONS

Lagen säger att föraren måste bevisas

Problemet för parkeringsbolag som Parkman, som använder sig av dessa kameror, är att när de skickar ut en kontrollavgift så bygger de bevisningen enbart på bilden av din bil.

Om du som bilägare får avgiften och bestrider den med argumentet: ”Jag körde inte bilen då, det var någon annan”, står parkeringsbolaget helt utan bevis för vem den primärt ansvariga föraren var.

Deras kamera fångade ju bara bilen, inte dig.

Problemet för parkeringsbolag som använder dessa kameror är att deras krav faller i de flesta tvister eftersom de har bevisbördan – de måste bevisa vem som bröt mot reglerna.

Bolaget bygger sin bevisning enbart på bilden av din bil, men de kan bara bevisa att bilen stod fel, inte att du körde den.

I fall med till exempel leasingbilar, hyrbilar eller företagsbilar blir det nästan omöjligt för bolagen att lyckas med indrivningen om ägaren nekar.

Här är Sveriges bästa bensinmack – enligt folket

Ny kartläggning visar bensinmackarna som får bäst betyg av kunderna. Hemtrevlig service och gott fika är viktigast för toppbetyg.

Därför vägrar politikerna täppa till hålet

ANNONS

Man kan tycka att lagstiftaren snabbt borde täppa till denna lucka, men det är inte så enkelt. Luckan är nämligen ett medvetet val från politikernas sida.

Att införa strikt ägaransvar, som man har på gatumark, skulle strida mot grundläggande svenska rättsprinciper. En av dem, konformitetsprincipen, säger att ansvaret ska ligga på den person som hade möjlighet att påverka sitt eget beteende – alltså föraren.

Om du lånat ut din bil har du ingen möjlighet att förhindra att vännen eller kollegan parkerar fel. Politikens val har därför prioriterat ditt rättsskydd framför parkeringsbolagens enklare indrivning.

Din enkla väg ut om kameran fångade dig

För dig som bilägare är insikten enkel: Får du en kontrollavgift som grundas enbart på en kameraregistrering på privat mark, och du vet att du inte körde bilen vid tillfället, har du mycket goda chanser att slippa betala.

En aktiv invändning där du nekar till att ha varit föraren tvingar parkeringsbolaget att bevisa din identitet, ett bevis som deras ANPR-teknik helt enkelt inte kan leverera.

Böteskaos: Villaägare säger ifrån mot parkeringsreglerna

Att ställa ett hjulpar på gräs eller grus utanför tomten för att underlätta framkomligheten har blivit en kostsam fälla i villaområden.

Missa inte:

Äldre dricker allt mer alkohol: ”Oroväckande”. News 55

ANNONS

Hur ska Sverige locka fler internationella talanger? Realtid

Prischock på Tesla: Model Y kan bli 167 500 kr dyrare. E55

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
Verisure hemlarm för bara 2990 kr

Här kan du beställa Verisure hemlarm för endast 2990 kr! (Värde: 6990 kr) Snabb hjälp vid inbrott, brand och nödsituationer. Gör larmtestet för att hitta rätt larm för dig.

Läs mer här
ANNONS