I höst blir det mindre shopping för svenskarna. Det visar en ny Sifo-undersökning.


Mest läst i kategorin
Hälften av svenskarna planerar för minskad konsumtion under hösten. Det framgår av en Sifo-undersökning beställd av konsultfirman PwC. Minskat köputrymme är huvudorsaken, framgår av ett pressmeddelande.
– 49 procent av den vuxna befolkningen mellan 18-79 år kommer att minska den egna
konsumtionen i höst. 67 procent anger ett minskat köputrymme som huvudorsak, men bara 18 procent gör förändringen av klimatskäl, berättar David Ringmar, ansvarig för hållbarhetsområdet på PwC Sverige.
Matpriserna bekymrar mest
Vad det gäller enskilda delar som förändrar köpmönstret uppges ökade matpriserna vara den främsta anledningen.
Särskilt stor påverkan har matpriser bland personer med lägre inkomster, vilket så många som 48 procent uppger som orsak. Bolån och energipriser orsakar däremot mer huvudbry bland personer med högre inkomster, enligt undersökningen.
– Jag märker att ekonomin är sämre, herregud, säger pensionären Per Skog till Ekot, rapporterar Omni.

Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.

Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.