A-
A+

Därför är kunderna kritiska mot storbankerna

Foto: Jurek Holzer / SvD / TT
PrivatekonomiNews55

Flera storbanker möts nu av starka reaktioner från sina kunder. Det rapporterar Sveriges Radio Ekot.

Petra Lundgren

Annons

Annons

Priserna för vanliga banktjänster har justerats av flera storbanker. Nordea har till exempel ändrat möjligheten att ha ett gratis personkonto, uppger Sveriges Radio Ekot. Det har i stället bakats ihop med olika betaltjänster, som kort- och internetbank, till en fast månadsavgift.

-Vi gör det här draget för att vara så attraktiva och enkla och relevanta som möjligt för vår kundbas, säger Nordeas privatkundchef till Ekot på Sveriges Radio.

Swedbank har också höjt avgifterna för betalningar till utlandet och för extra kontoutdrag. Justeringen görs för att minska antalet ärenden som görs manuellt. Även Nordea har justerat priserna där, men inte lika mycket enligt Ekot.

De ändrade avgifterna märks på antalet samtal till Konsumenternas bank- och finansbyrå där Fredrik Nordquist är jurist. Han tipsar konsumenterna om att det är bra att ha koll på avgifterna och hur de förändras. Om det handlar om en tjänst som man vill använda flera gånger så rekommenderar han att höra med bankerna för att hitta det bästa priset.

Petra Lundgren
Kontakta mig
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Be om att bli uppringd

Mejla oss