Inget avtal utan att kunden skrivit på – framöver krävs skriftligt godkännande i efterhand.


Mest läst i kategorin

Regeringen föreslår nu hårdare regler för telefonförsäljare. Enligt en ny lagrådsremiss måste telefonförsäljaren skicka över ett skriftligt avtal till kunden för godkännande. Görs inte detta, eller om kunden inte godkänner överenskommelsen, så blir inte avtalet bindande. Bekräftelsen ska kunna skickas med post, mejl eller sms.
Under senare tid har problemen med oseriösa telefonförsäljare uppmärksammats på flera sätt. Bland annat har Konsumentverket gått ut i ett särskilt brev och varnat för säljare som särskilt försöker lura äldre personer med skogs- eller jordbruksfastigheter.
LÄS ÄVEN: Oseriösa telefonförsäljare får Konsumentverket att se rött
– Att äldre personer och andra som är särskilt utsatta råkar illa ut vid telefonförsäljning är acceptabelt. Genom förslaget stärker vi nu konsumenters förutsättningar att fatta genomtänkta beslut när de blir uppringda av försäljare på telefon, säger biträdande justitieministern Heléne Fritzon i ett pressmeddelande.
Kunder anses som särskilt utsatta vid just telefonförsäljning. Det är en överrumplande och stressande situation för många, särskilt äldre, när säljarna ringer och vill prata om till exempel telefonabonnemang eller bredband.
– Konsumentproblem vid telefonförsäljning har varit en följetong under en längre tid och det är hög tid att stärka konsumentskyddet på området. Jag är väldigt glad att regeringen nu kan lägga fram förslag som på allvar förbättrar situationen för konsumenter vid telefonförsäljning, säger finansmarknads- och konsumentminister Per Bolund.
LÄS ÄVEN: Så ska en seriös telefonförsäljare uppträda
LÄS ÄVEN: Så slipper du efterhängsna telefonförsäljare
Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell är glad över beskedet att regeringen nu går vidare med förslaget om skriftlig bekräftelse i efterhand.
– Det är inte bara jag i egenskap av konsumentombudsman som gläds i dag. Det gör alla som arbetar med konsumentskydd och som har mött de drabbade och hört deras berättelser om påstridiga och övertalande telefonförsäljare, skriver hon i ett pressmeddelande.