Nu stärks dina rättigheter till data som rör dig. Företagen har rejäl skrämselhicka, för de kan åka på monstruösa straffavgifter om de slinter med dina personuppgifter. Men du själv kan lugnt luta dig tillbaka.


Mest läst i kategorin

Vem har inte fått massvis med mejl och brev om det som företagen kallar GDPR (General Data Protection Regulation) och dataskydd, och blivit ombedd att godkänna nya villkor för olika tjänster den senaste tiden?
Kanske har du, som de flesta, trött klickat i ”godkänn” men samtidigt undrat om det är något du behöver göra. Svaret är enkelt, enligt Ulrika Bergström, jurist på Datainspektionen.
– Man behöver inte göra något alls som privatperson. Det är företagen som ska ha gjort sitt innan de nya reglerna träder i kraft.
Det företag som inte sköter sig riskerar skyhöga straffavgifter – därför har de varit rejält skrämda. Därav mejlbombningen och alla breven, förklarar hon.
Företagen måste berätta klart och tydligt
I korthet innebär de nya reglerna att företagen ska berätta för dig på ett klart och tydligt sätt vad de tänker göra med uppgifterna, och de får inte heller tvinga av dig uppgifter som inte är relevanta för det avtal du har med företaget, om du inte särskilt godkänner det. Dessutom har du rätt att ta del av uppgifterna som företaget har, och kan också begära att de bara får användas begränsat, eller helt tas bort.
Rent konkret handlar det om all information om dig som du delar med dig av till exempel kundklubbar, medietjänster, sociala medier och näthandelsföretag.
Personuppgifter är en handelsvara
– I dag är personuppgifter en handelsvara. Men för att få lämna de vidare måste de berätta hur.
Egentligen har det gällt även tidigare.
– De här skyldigheterna har i stora delar gällt även enligt den gamla personuppgiftslagen. De som följt den har egentligen inte behövt göra så mycket, men de som inte har gjort det har fått att ändra en hel del.
Samma regler i hela EU
Syftet med dataskyddsreglerna, eller GDPR, som de kallas, är att samma tuffa lag ska gälla i hela Europa, och att företagen ska tvingas berätta vad de gör med informationen om dig som de samlar in. Dessutom ska det inte längre vara ett tomt hot – den som bryter mot reglerna riskerar straffavgifter på upp till 4 procent av koncernens globala årsomsättning. För företag med verksamhet i flera länder, som Facebook och Google, kan det bli rent monstruösa belopp.
Hur tycker du att företagen och ni myndigheter har lyckats förklara vad de här nya reglerna innebär?
– Kärnan i reglerna är densamma som har gällt tidigare. Men det som är nytt nu är att det kommer vara samma regler i hela Europa. Det har kommit mycket nytt kring detta från EU på senare tid. Det är också så att det inte finns någon praxis ännu, så det är mycket som är oklart. Därför är det svårt att informera, säger Ulrika Bergström.
LÄS ÄVEN: Banken som sticker ut när det gäller kortsäkerhet vid näthandel
LÄS ÄVEN: Tusentals pensionärer släpar eftersedd hemtjänstfakturor
LÄS ÄVEN: PRO vill lagstifta om kontanter