Sociala medier har blivit en guldgruva för många så kallade influencers. Men många bryter samtidigt mot marknadsföringslagen.


Mest läst i kategorin

Sociala medier är lukrativt och har skapat ett helt nytt yrke; influencers. De skapar stora följarskaror på plattformar som Instagram eller bloggar och får sen betalt av företag för att marknadsföra produkter. Men många bryter också mot marknadsföringslagen och annonserar utan att det framgår tydligt att det handlar om just marknadsföring. Och när läsarna inte informeras om att företag betalar för att få ut sin produkt i text och bild riskerar de att bli förda bakom ljuset.
Just nu pågår en rättegång mot bloggerskan Alexandra Nilsson (mest känd som Kissie) som anmälts av Konsumentombudsmannen, KO, för brott mot marknadsföringslagen. Hon ska ha marknadsfört företaget Pantaluren på Instagram och via en blogg utan att märka upp det som en annons. Något som blivit ett allt större problem på sociala medier, det skriver Dagens industri.
Enligt Di så har anmälningarna till Reklamombudsmannen ökat och att det är många sociala medier profiler som inte gör klart för sina följare att deras inlägg är fråga om reklam.

Inga pengar på banken? Skulder? Livförsäkringen ser till att din familj också får ett arv