E55

Här kan Sveriges nästa gruva ligga

Petra Lundgren
Petra Lundgren
Uppdaterad: 22 mars 2022Publicerad: 22 mars 2022

DAGENS VIKTIGASTE 22/3 Gruvplaner fick grönt ljus av regeringen idag och det är enligt näringsministern ett historiskt beslut.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Prospekteringsbolaget Beowulf Minings dotterbolag Jokkmokk Iron Mines beviljades bearbetningskoncession för Kallak K nr 1, meddelade regeringen vid en pressträff idag, rapporterar nyhetsbyrån Finwire.

– Jag är tacksam mot den nya närings- och innovationsministern för att han har förtroendet för företaget för att föra Kallakprojektet framåt. Tilldelningen av koncessionen är helt enkelt en efterlängtad milstolpe på utvecklingstidslinjen och vi ser nu fram emot miljötillstånd, kommenterar Kurt Budge, vd i Beowulf Mining i ett pressmeddelande.

-Detta är ett historiskt beslut, säger näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S), enligt TT.

Beowulfs ambition är att bygga en så hållbar gruva som möjligt och minimera gruvans påverkan för samerna. Bolaget kommer att samarbeta med Jokkmokks kommun, lokal entreprenörer, markägare och renskötande samer. Beowulf kommer därför tillsätta en arbetsgrupp för att arbeta med dessa frågor.

Elbilstillverkaren Tesla kommer att öppna sin första europeiska Gigafactory i Tyskland idag, enligt en tweet från vd Elon Musk. Det rapporterar bland annat nyhetsbyrån Finwire. Fabriken ligger nära huvudstaden Berlin i Grünheide i delstaten Brandenburg. I samband med den formella öppningsceremonin kommer Tesla att överlämna de första 30 tillverkade Model Y compact SUV till kunder. Enligt Tesla väntas fabriken kunna tillverka upp till 500 000 bilar om året. Tesla har sedan tidigare två Gigafactorys i USA och en i Kina. Tesla importerar idag merparten av bilarna som säljs i Europa.

Containertrafiken har stoppats till och från Ryssland på grund av Ukrainakriget. Det slår inte bara mot Ryssland. Fredrik Hermansson, vd för Greecarrier Liner Agency, säger till Dagens industri, att “det samtidigt inneburit en väldigt besvärlig och rörig situation för många hamnar och rederier som nu måste hantera de oerhört stora mängder containrar som var på väg mot landet”. Det finns också hot om en ny fraktkris efter nya utbrott av covid-19 i Kina. 

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS