Avin kom i brevlådan, men redan då var Patriks Österbos paket på väg tillbaka till Kina. Enligt Postnords kundtjänst går massor av Kina-paket i retur just nu, men pressavdelningen säger sig inte känna till problemen.


Mest läst i kategorin

Patrik Österbo i Göteborg hade beställt presenter från Kina till sin två pojkar. Inget dyrt. De uppblåsbara badleksakerna kostade tillsammans en hundralapp.
Avin damp ned i Patrik Österbos brevlåda dagen innan han tidigast kunde hämta paketet från Kina. När han kom till Postnords utlämningsställe dagen efter fick han till sin förvåning veta att paketet redan skickats i retur.
LÄS MER: Postnord skickade hundratals deklarationer fel
– Jag ringde upp Postnords kundtjänst, och då sa killen direkt, innan jag hann förklara var paketet kom ifrån, ”är det Kina-paket det gäller så är det bara att reklamera, Klarna är hyggliga och betalar tillbaka pengarna. Vi har jättestora problem med paketen från Kina som går i retur just nu”.
Patrik Österbo gav numret på paketet till kundtjänsten för att de skulle kunna hjälpa honom att ta rätt på var paketet fanns.
– Men han sa att numret redan var borta ur systemet eftersom paketet skickats i retur. Han sa att paketen knappt hinner komma fram till Postnord förrän de skickas tillbaka till Kina.
Nu undrar Patrik Österbo vad som ligger bakom den snabba returen.
Postnord har sedan tidigare haft problem med returer av paket från Kina, och har då enligt Aftonbladet hänvisat till it-problem som gjort att paketen skickats tillbaka för snabbt.
LÄS MER: Postnord kan tvingas förstöra berg av paket
Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord, säger att hon inte känner till problem med returer, eller varför Patrik Österbos paket skickades tillbaka så snabbt. Visst kan det bli fel någon gång, så att ett paket går i retur för tidigt, men det är inte särskilt vanligt, enligt Maria Ibsén.
-Jag har pratat med mina kolleger på kundservice och de känner inte heller igen bilden av att det är vanligt att paket från Kina går i retur. Det är olyckligt om en medarbetare gett det intrycket.
När E55 ringer till Postnords kundtjänst med Partiks paketnummer blir svaret luddigt kring varför paketet har skickats tillbaka. En förklaring som kommer är att kinesiska leverantörer som Whish kan ha begärt tillbaka paketet. Oklart varför. Men då är det bara för kunden att reklamera till säljaren, säger kundtjänsten. Men den förklaringen verkar inte ens Maria Ibsén själv tro på fullt ut.
– Att ett paket går i retur för att avsändaren begär det händer, men det gäller främst paket inom Sverige, säger Maria Ibsén.
LÄS ÄVEN: