Varning! Gå inte på bluffen! I ett unikt samarbete går polisen och bankerna ihop för att varna för bedrägeriet.


Mest läst i kategorin

Under det senaste året har en ny typ av bedrägerier ökat dramatiskt. Bluffmakare ringer upp folk, mest äldre människor, och utger sig för att vara från banken eller från polisen. De säger ofta att det pågår ett bedrägeriförsök som måste avvärjas. De uppmanar bankkunden att gå in i sin bank med Bank-id. I själva verket har de redan knappat in kundens personnummer i nätbankens inloggning, och när kunden loggar in med Bank-id släpps den som först knappat in personnumret in, det vill säga bedragaren. Kundens konton töms sen snabbt.
Bankerna nekar styvnackat till att ersätta förlusterna – de hävdar att bankkunderna bidragit genom att släppa in bedragarna med Bankid-koden. Nu ska sex fall prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
LÄS MER: Bankerna duckar ansvaret för Bank-idbluffarna
Alltfler råkar illa ut
Under tiden fortsätter bedrägerierna, och alltfler bankkunder råkar illa ut. Jan Olsson, chef för polisens nationella bedrägericenter, berättar att problemet är så pass stort att bankerna nu går ihop med polisen för att informera om bedrägeririsken. De gör en stor kampanj tillsammans, som är planerad till slutet av maj.
Unikt samarbete
– Det har aldrig hänt förut att banker går ihop med oss på det här sättet. Men såpass allvarligt är det här problemet, säger Jan Olsson.
Jan Olsson undrar hur de ska hinna att få klart kampanjen tillräckligt snabbt. För det är bråttom att få folk att få upp ögonen för vad som pågår. Exakt hur kampanjen ska genomföras är inte klart än, men den ska nå ut till så många som möjligt, är det tänkt.
– Vi ska gå ut i de kanaler där målgrupperna hittas. Vi ska fokusera på de områden där det blir mest pang för pengarna, säger Jan Olsson.