Kronofogden och Skatteverket anser att Allra-grundarens lyxbåt kan säljas av staten. Men Alexander Ernstberger protesterar – och får oväntad draghjälp av Pensionsmyndigheten.


Mest läst i kategorin

Det är Expressens Dina Pengar som rapporterar om de senaste turerna i striden om Allra-grundaren Alexander Errnstbergers tillgångar.
Denna gång handlar det om en båt av typen Delta 54 som togs i beslag av Kronofogden när Alexander Ernstberger satt häktad i höstas, misstänkt för grov trolöshet mot huvudman. Båten beräknas vara värd runt 7,6 miljoner kronor.
Båten är belagd med kvarstad eftersom Pensionsmyndigheten begärt att tillgångar ska säkras för att täcka de 242 miljoner kronor som myndigheten anser att Allra-kunderna gått miste om.
Kronofogden, som backas upp av Skatteverket, anser att båten kan säljas redan nu. Detta eftersom det är kostsamt för staten att förvara båten, rapporterar Dina Pengar.
Båten betald av bolag
Men båten är inte hans privata egendom hävdar Alexander Ernstberger. Den tillhör i stället ett bolag som han äger, Whirlybird AB, och som gått till domstol för att stoppa försäljningen av båten.
– Det är inte min båt, det är trams vilket till och med Pensionsmyndigheten insett. Bolaget har köpt fartyget, bolaget har betalt för fartyget, bolaget har stått för alla kostnader, bolaget är registrerad ägare till fartyget. För den tid som jag haft möjlighet att nyttja bolagets fartyg privat så har jag betalt förmånsvärdet och tagit upp summan i min deklaration, säger Alexander Ernstberger till Expressens Dina Pengar.
Kronofogden och Skatteverket hävdar att båten trots detta är Ernstbergers, eftersom han äger och kontrollerar bolaget som äger den. Men Pensionsmyndigheten delar alltså inte längre denna uppfattning även om kravet om ersättning till Allra-kunderna kvarstår.
Nu ska Nacka tingsrätt avgöra vems båten egentligen är.
LÄS ÄVEN: