E55

Misstänkt mångmiljonfusk i äldreomsorgen

Frida Nilsen Mrad
Frida Nilsen Mrad
Uppdaterad: 20 nov. 2017Publicerad: 20 nov. 2017

GRANSKNING Misstanke om svarta löner, fusk med tidrapporteringen och överfakturering. E55 kan avslöja en stor härva kring ett hemtjänstföretag som har avtal med flera Stockholmskommuner. Totalt har kommunerna fakturerats närmare 100 miljoner kronor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Aktiv hemtjänst har varit verksam i Sundbybergs stad, Järfälla kommun och Stockholms stad med både hemtjänst och boendestöd under flera år. Företagsgruppen har de senaste åren fakturerat de tre kommunerna sammanlagt minst 92,6 miljoner kronor. Nu misstänks hemtjänstföretaget för att både ha fuskat med timmar och tagit betalt för besök som man aldrig gjort.

I början av november polisanmälde Järfälla kommun företaget för bedrägeri. Det efter att en visselblåsare på företaget varnat för ett systematiskt fusk med tidsregistreringen. Strax innan hade bolaget självmant sagt upp sitt avtal med kommunen, värt 15 miljoner kronor per år.

– Den information vi fick ansåg vi vara tillräcklig som underlag för en anmälan. Vi tog informationen på mycket stort allvar och valde att polisanmäla, säger Jan Hellström tillförordnad avdelningschef inom Äldreomsorg och Funktionshinder på Järfälla kommun.

När E55 kontaktar en av ägarna till Aktiv hemtjänst säger han sig inte känna till någon anmälan.

– Jag vet inte något om polisanmälan, jag har inte blivit kontaktad av Järfälla kommun, säger han.

Även i Sundbyberg fattade man misstankar mot hemtjänstföretaget tidigare i höstas. Det var när de gjorde stickprovskontroller av tidsregistreringarna i hemtjänsten som misstankarna väcktes.

– Det fanns mönster i tidsregistreringen som gjorde att vi fattade misstanke om att något eventuellt kunde vara fel, förklarar Carina Bergstedt, verksamhetschef förvaltningsstöd äldreförvaltningen i Sundbyberg.

Vid närmare kontroll visade det sig även att Aktiv hemtjänst fakturerat från ett annat bolag än det som hade avtalet med kommunen. Sundbyberg ansåg sig inte ha tillräckligt med bevis för timfusket och nöjde sig med att häva avtalet. Under uppsägningen hann företagen fakturera kommunen ytterligare minst en halv miljon kronor.

– Vi gör ingen fortsatt utredning. Tidsregistreringen är inte orsak till hävning, utan att de utfört och fakturerat hemtjänst från ett företag Sundbyberg inte har avtal med, säger Carina Bergstedt till E55.

ANNONS

      LÄS MER: “Jag jobbade från åtta på morgonen till nio på kvällen, sju dagar i veckan”

Aktiv hemtjänst har också utfört tjänster inom Stockholms stad. Även i den kommunen drog sig företaget ur nya upphandlingar för några veckor sen. Ägaren bekräftar att avtalen med kommunerna är avslutade.

– Vi har dragit oss ur avtalen på grund av ohälsa, säger han.

E55 har granskat Aktiv hemtjänst, pratat med källor med insyn i företaget och tagit del av sms-kommunikation och ljudinspelningar. Enligt polisanmälan från Järfälla kommun ska det misstänkta fusket varit välorganiserat och företaget misstänks för att under lång tid vilselett kommunen. Enligt vår granskning har företaget använt sig av personer som bara varit anställda på papper för att kunna klara kommunens kontroller.

Summa fakturerat av Aktiv hemtjänst till respektive kommun

Även 2014 polisanmäldes företaget. Då av Migrationsverket som larmade om misstänkt utnyttjande av svart arbetskraft. Förundersökningen visar att företaget hade anlitat en asylsökande utan arbetstillstånd, men ärendet lades ner av åklagare. Trots de tidigare misstankarna så förnekar ägaren att några fel ska ha begåtts i verksamheten.

– Vi har absolut inte fuskat och inte haft svart arbetskraft, säger han.

Dagen efter E55 talat med ägaren till Aktiv hemtjänst låter han meddela via sin advokat att han tillbakavisar alla anklagelser mot både företaget och honom själv och att han kommer samarbeta med polisen i en eventuell utredning mot hans företag.

”Ägaren ställer sig helt frågande till dessa anklagelser mot hans företag och tillbakavisar alla anklagelser mot såväl bolaget som honom själv. Om någon som är, eller har varit, anställd av Aktiv Hemtjänst har begått några oegentligheter i sin anställning, är det något han inte har någon kännedom om eller har haft anledning att tidigare misstänka”, säger bolagets advokat till E55.

ANNONS

Hur mycket av de 92,6 miljonerna, som Stockholmskommunerna betalat ut till Aktiv hemtjänst genom åren, misstänks vara fusk går inte att avgöra. Men företaget har haft avtal med olika kommuner sen 2012.

E55 fortsätter granskningen av Aktiv hemtjänst. Vet du mer? Kontakta oss på [email protected]

      LÄS MER: Moderat kommunpolitiker och kommunal tjänsteman i hemtjänsthärvan

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS