Christer Gardells investeringsfond Cevian säljer maktpost i Volvo till kinesisk köpare.


Mest läst i kategorin

Börsåret avslutas med en äkta storaffär då Cevian Capital på onsdagen meddelade att fonden säljer hela sitt innehav i Volvo till kinesiska Geely.
Cevian har byggt upp sitt innehav i Volvo under elva års tid och kontrollerar 8,2 procent av aktiekapitalet och hela 15,6 procent av rösterna, genom röststarka A-aktier. Därmed har man varit största ägare efter huvudägaren Industrivärden.
På börsen är aktieposten värd 26,7 miljarder kronor. Exakt vad Geely har fått betala för att få igenom affären är hemligt men att Cevian fått betalt över börskurs är högst troligt. En källa med insyn i processen uppger för Dagens Nyheter att prislappen blev hela 32 miljarder kronor.
– När vi gör slutkalkylen på vår Volvoinvestering så har vi tjänat nästan 20 miljarder inklusive utdelningar på vårt innehav, säger Cevians grundare Christer Gardell till Dagens Industri.
Affären genomförs i två steg där storbankerna Nomura och Barclays agerar mellanhänder. Cevian säljer först aktierna till bankerna som förvarar dem till dess att Geely fått alla nödvändiga godkännanden för att genomföra köpet.
Geely Holding Group äger sedan 2010 bilföretaget Volvo och blir med dagens affär alltså näst största ägare i AB Volvo som bland annat tillverkar lastbilar, lastvagnar och bussar.
Att det är en äkta maktaffär i svenskt näringsliv råder det ingen tvekan om. Geely poängterar att bolaget blir den största ägaren sett till antalet aktier i Volvo, även om Industrivärden fortfarande har fler röster genom innehav av A-aktier.
Christer Gardell säger i ett pressmeddelande att han är nöjd med Volvos utveckling de senaste åren och att affären innebär att bolaget får en ägare för framtiden:
– Överenskommelsen kommer inte bara ge AB Volvo en ny stor och dedikerad aktieägare, utan också en som har stort kunnande inom strategiskt viktiga områden för framtida värdeskapande, säger Christer Gardell.
Geelys ordförande Li Shufu säger i ett uttalande att den nya storägaren inte har några planer på att ändra Volvos strategi. Det troliga är dock att Geely kommer att kräva närvaro i Volvos styrelse. Cevian är representerade både i valberedningen och styrelsen sedan tidigare.