Drabbade kunder rasar mot Garantilotto. Men bolaget bestrider att de lurar in kunderna i dyra abonnemang.


Mest läst i kategorin

Bolaget Nordiska Group Media N.V. har under lång tid kritiserats av Lotteriinspektionen och granskats av bland annat Plånboken i P1 och Dina Pengar.
Bolaget har tidigare salufört spelprodukter som Europaspelet, Garantispelet, Superspelet och Supervinsten. Nu heter varumärkena Garantilotto, Kombolotto samt Takuulotto, som riktar sig till den finskspråkiga marknaden.
Lotteriinspektionen vittnar om ett stort antal missnöjda kunde men kan inte agera eftersom Nordiska Group har en utländsk spellicens, närmare bestämt på Curaçao i Västindien.
– Vi uppskattar att det är väldigt många människor som har gått med i lotterierna. Till oss har en till två konsumenter hört av sig per dag sedan det här startade så det väldigt många som är berörda, säger Josefin Aronsson, handläggare på Lotteriinspektionen, till Dina Pengar.
Den återkommande kritiken från kunderna är att spelaren luras in i ett dyrt abonnemang med hjälp av telefonförsäljning och att de garanterade vinsterna är svåra att få ut.
Standardaffären är att kunden går in i ett avtal på fyra månader där 500 kronor ska betalas varje månad.
Men Nordiska Group håller inte med om kritiken. En företrädare säger till Dina Pengar att bolaget har mycket detaljerade frågeformulär för att säkerställa att avtalet verkligen är bindande.
– Vi har alla våra samtal inspelade och det följs till punkt och pricka. Det finns ungefär 13 frågor som kunden ska svara ja på, och gör de det så är avtalet giltigt, säger talespersonen till tidningen.
Utöver den garanterade vinsten är Garantilotto precis som alla andra lottspel, det går inte att klaga om man inte vinner:
– Det är samma sak som om att om man inte vinner på en trisslott så kan man inte gå och klaga hos Svenska Spel. Vi garanterar en vinst och de får också en vinst, säger talespersonen.
Kunder har vittnat om att den garanterade vinsten är så låg som 25 eller 50 kronor och att pengarna är svåra att få ut då man måste ha minst 500 kronor på vinstkontot för att kunna göra en utbetalning. Enligt Nordiska Group är lösningen då att sätta in mer pengar – upp till 500 kronor – för att därefter ta ut dem.
Nordiska Group skriver på bolagets hemsida att man arbetar för att få till en spellicens inom EU, närmaste bestämt på Malta. Man indikerar också intresse att skaffa en svensk licens i framtiden. Enligt Lotteriinspektionen är det en grupp svenskar som driver verksamheten.
Vet du mer om Nordiska Group och deras lottspel? Hör av dig till [email protected]!