E55

Här är storbanken som får sämst betyg

TT Nyheter
TT Nyheter
Uppdaterad: 19 sep. 2022Publicerad: 19 sep. 2022

Svenska bankkunder är allt mindre nöjda. Sämst betyg får en av storbankerna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ett trendbrott märks i Svenskt kvalitetsindex (SKI) undersökning kring kunders syn på de svenska bankerna.

Nu märks en vändning efter att man sett kundnöjdheten stiga ända sedan tillbaka till 2017.

-Vi ser nu att både privat- och företagskunder ger lägre betyg i samband med kontakt med sin bank vid rådgivning eller hantering av mer komplicerade ärenden. Frågeområden som kompetens, tillgänglighet och hjälpen man fick får signifikant lägre betyg i år, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex, i ett pressmeddelande.

Under en längre tid har nischbanker legat i topp men i tider av ekonomisk osäkerhet är det nu storbankerna som knappar in och fortsätter att minska avståndet till nischbankerna, konstaterar SKI i sin rapport.

I topp återfinns sparbankerna med ett index på 75,1, Handelsbanken (68,5) återfinns högst upp bland de fyra stora medan den allra största indexökningen sker hos Nordea (65,8) såväl bland privat- som företagskunder.

Lägst betyg bland såväl privat- som företagskunder får Swedbank men ingen bank ligger numera under index 60, som enligt SKI är gränsen för godkänt.

-Man kan kanske säga att det är färre toppar och dalar, konstaterar Johan Parmler.

Fakta: Kundnöjdhet privatkunder

Sparbankerna 75,1

ANNONS

Övriga banker 73,1

Skandia 73

Länsförsäkringar bank 71,8

Handelsbanken 68,5

Branschen 67,9

SEB 66,5

Nordea 65,8

Danske bank 65,2

Ica-banken 64,2

ANNONS

Swedbank 63,1

SKI:s kundnöjdhet mäts på en skala mellan 0 och 100. Generellt sett har branscher och företag som får betyg under 60 i kundnöjdhet stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

Källa: Svenskt kvalitetsindex (SKI)

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS