Svenska bankkunder är allt mindre nöjda. Sämst betyg får en av storbankerna.


Mest läst i kategorin
Ett trendbrott märks i Svenskt kvalitetsindex (SKI) undersökning kring kunders syn på de svenska bankerna.
Nu märks en vändning efter att man sett kundnöjdheten stiga ända sedan tillbaka till 2017.
-Vi ser nu att både privat- och företagskunder ger lägre betyg i samband med kontakt med sin bank vid rådgivning eller hantering av mer komplicerade ärenden. Frågeområden som kompetens, tillgänglighet och hjälpen man fick får signifikant lägre betyg i år, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex, i ett pressmeddelande.
Under en längre tid har nischbanker legat i topp men i tider av ekonomisk osäkerhet är det nu storbankerna som knappar in och fortsätter att minska avståndet till nischbankerna, konstaterar SKI i sin rapport.
I topp återfinns sparbankerna med ett index på 75,1, Handelsbanken (68,5) återfinns högst upp bland de fyra stora medan den allra största indexökningen sker hos Nordea (65,8) såväl bland privat- som företagskunder.
Lägst betyg bland såväl privat- som företagskunder får Swedbank men ingen bank ligger numera under index 60, som enligt SKI är gränsen för godkänt.
-Man kan kanske säga att det är färre toppar och dalar, konstaterar Johan Parmler.
Fakta: Kundnöjdhet privatkunder
Sparbankerna 75,1
Övriga banker 73,1
Skandia 73
Länsförsäkringar bank 71,8
Handelsbanken 68,5
Branschen 67,9
SEB 66,5
Nordea 65,8
Danske bank 65,2
Ica-banken 64,2
Swedbank 63,1
SKI:s kundnöjdhet mäts på en skala mellan 0 och 100. Generellt sett har branscher och företag som får betyg under 60 i kundnöjdhet stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.
Källa: Svenskt kvalitetsindex (SKI)