E55

Efter äldres fakturakritik: Därför ger KO Telia rätt

Rikard Jansson
Rikard Jansson
Uppdaterad: 24 juni 2020Publicerad: 24 juni 2020

Flera äldre kunder har kritiserat Telia för att gå över till månadsfakturor vilket ökat fakturakostnaderna till nästan 600 kronor per år. Konsumentombudsmannen försvarar dock Telias förändring. Det skriver Expressen i dagens tidning.

ANNONS

Mest läst i kategorin

När Telia gick över till månadsfakturor från tidigare kvartalsfakturor ökade årets fakturakostnader till nästan 600 kronor per år. (49 kronor per faktura), något som Expressen var först med att rapportera. För att slippa avgifterna måste man ha e-faktura vilket också Telias presstjänst bekräftar och tillägger att de tipsar kunderna att välja e-faktura, vilket de flesta väljer. Detta är alltså något som inte alla kunder vill och/eller kan hantera.

PRO är kritisk till de kraftigt ökade fakturaavgifterna som blir över ett års tid, som News55 tidigare rapporterat. Konsumentverket ska ha fått in 236 anmälningar mot Telia generellt, däribland fakturakritik. KO försvarar dock Telia och anser inte att fakturan kan bestridas för att den är för hög då avgiften ska motsvara administrativa kostnaden för företaget, framgår av Expressens artikel.

ANNONS

Läs även: Så skapar förändring hos Telia ilska hos äldre

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Rikard Jansson
Rikard Jansson

Ekonomireporter på News55 med särskilt fokus på målgruppen 55+

Rikard Jansson
Rikard Jansson

Ekonomireporter på News55 med särskilt fokus på målgruppen 55+

ANNONS
Skapa ett arv du med

Inga pengar på banken? Skulder? Livförsäkringen ser till att din familj också får ett arv

Läs mer
ANNONS