Nordnets sparekonom vittnar om en ny trend som vinner allt mer mark. Detta bekräftas också i en ny undersökning.


Mest läst i kategorin
Allt fler kvinnor har ett eget sparande som är tillräckligt stort för att förändra den egna livssituationen, till exmpel lämna en relation. Något som ofta går under den mindre rumsrena benämningen ”dra-åt-helvete-kapital”. Det visar en undersökning.
– Det är glädjande att det så tydligt går åt rätt håll, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet. Nätmäklaren hänvsar till den undesökning som gjorts av Yougov.
På frågan ”Upplever du att du har ett tillräckligt stort eget sparande för att förändra din egen livssituation, till exempel säga upp dig från jobbet eller bryta upp från en relation?” svarar 43 procent av kvinnorna i undersökningen ”ja”. Det är en tydlig ökning jämfört med tidigare år. År 2020 var andelen kvinnor som svarade ”ja” 35 procent, och 2021 var andelen 38 procent. För första gången är det större andel kvinnor som svarar ja på frågan, än som svarar nej.
– Det handlar om en tydlig ökning jämfört med tidigare år, och det är glädjande siffror. Många har fått upp ögonen för den egna privatekonomin under pandemin, och fler och fler inser vikten av att ha ett eget sparande. Det kan öka både tryggheten och frihetskänslan, säger Frida Bratt.
Fortfarande är det dock vanligare att män har ett eget sparande. 48 procent av männen i undersökningen svarar att de har ett eget sparande som är tillräckligt stort för att förändra livssituationen. Det är ungefär i samma nivå som tidigare år.
Totalt svarar 46 procent av svenskarna ja på frågan, medan 41 procent svarar nej.
– Inte bara kvinnor, utan alla, tjänar på att ha ett eget sparande vid sidan av det gemensamma sparandet i ett hushåll. Man kan dock konstatera att ett så kallat dra åt helvete-kapital är av extra vikt för kvinnor, eftersom de fortfarande i högre utsträckning är den ekonomiskt svagare parten i en relation, säger Frida Bratt.

Ekonomireporter på News55 med särskilt fokus på målgruppen 55+

Ekonomireporter på News55 med särskilt fokus på målgruppen 55+