E55

Detta kan du vänta dig av framtidens elbil-batteri

Bilbo Göransson
Bilbo Göransson
Uppdaterad: 11 maj 2025Publicerad: 11 maj 2025

Sprillans ny teknik för bilens batteri ska revolutionera framtidens elbilar. Det berättar Åsa Wallenrud i videon ovanför.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

sparande
Spela klippet
E55 Studio

Experten: Psykologin bakom framgångsrikt sparande

12 maj 2025
bilar
Spela klippet
E55 Studio

Så ska FN(!) skydda dig från att bli blåst på begagnade bilar

11 maj 2025
bilar
Spela klippet
E55 Studio

Leasing-döden: Inget lockar svenskarna till hyrbilar

11 maj 2025
kronan
Spela klippet
E55 Studio

Smolk i glädjebägaren - starka kronan inte bara positivt

09 maj 2025
fonder
Spela klippet
E55 Studio

Experten: Tre smarta knep när du sparar i fonder

07 maj 2025

Åsa Wallenrud är biljournalist och rapporterar ofta om ny teknik för bilar av alla de former.

Super-batteri

Nu berättar hon att det senaste steget i utvecklingen kallas för ”Solid State”.

”Det här är väl nästa steg i den här revolutionen av elbilsbatterier där man har lyckats komma fram till hur man ska bygga ett batteri som går väldigt snabbt att ladda, som har lång räckvidd och som klarar de extremaste temperaturerna så att man ska kunna köpa en elbil, även fast man bor i de norra delarna av jordklotet eller de varmaste delarna, vilket inte är funkar jättebra med de batterierna som vi har i dag”, säger hon i klippet här ovanför.

De nya batterierna ska kunna ladda full ”tank” på en kvart ungefär, istället för de timmar som nu behövs. Men det kommer bli lite dyrare eftersom att tekniken är ny och det tar ett tag innan det blir så billigt att gemene man kan köpa bilar med de nya batterierna.

”Men men längre fram så kommer folk vilja köpa elbil i stor utsträckning eftersom att det som är det som är jobbigast med elbil, det är just laddtiderna och räckvidden, räckvidsångesten. Det finns många bilar som har lite längre räckvidd, men just det här med att ladda det såg vi ju med kaoset från typ sportlovet i det när alla stod i jätterånga köer och skulle ladda. Det tar sin tid. Så kommer vi undan med det här, då kommer ju elbilsutvecklingen eller elbilsförsäljningen att öka.

Nu är det prototyper som byggs men massproduktionen är på väg, berättar hon.

”Runt 2027-2028 tror att det kommer bli mer och mer vanligt. De håller fortfarande på att hitta liksom rätt balans i de olika komponenterna för att det ska bli en bra produkt. Men det är väldigt kul hur långt vi har kommit. Så nu väntar vi bara på att det här ska bli på riktigt”, säger Åsa Wallenrud till E55.

Läs mer om ekonomi:

ANNONS

Leasing-döden är ett faktum: Svenskarna flyr hyrbilar

Råd på börsen: Våga gå emot magkänslan

Svenskarnas krisberedskap brister – få har kontanter hemma

Så hanterar kaféer skenande priset på kaffe

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Redaktionschef Bilbo Göransson på både News55 och E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, TV och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Redaktionschef Bilbo Göransson på både News55 och E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, TV och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

ANNONS