Den svenska marknaden för begagnade elbilar har tagit rejäl fart. Ny statistik visar att försäljningen av begagnade elbilar ökat med hela 73 procent hittills i år. Samtidigt minskar diesel- och bensinbilarnas andelar i rask takt – och yngre begagnade fordon driver utvecklingen.


Mellan januari och maj 2025 har var tredje bil som sålts av bilhandeln till privatpersoner varit laddbar. Det motsvarar 32 procent av alla begagnade bilköp under perioden, en tydlig ökning från 26 procent samma tid i fjol, enligt siffror från bilanalysförtaget Vroom. .
Det är elbilarna som står för den kraftigaste ökningen. Under årets fem första månader såldes 19 749 begagnade elbilar via bilhandeln – att jämföra med 11 428 samma period 2024. Det motsvarar en tillväxt på hela 73 procent.
Laddhybriderna visar också på tillväxt, men i en långsammare takt. Deras andel har vuxit till 18 procent.
MISSA INTE: ”Passiva kunder” gör att bankerna tjänar mer på bolån
Diesel tappar – bensin följer efter
Samtidigt som laddbara fordon ökar i popularitet, faller försäljningen av fossildrivna bilar. Dieselbilar har tappat rejält – från att ha utgjort 49 procent av begagnatmarknaden tidigare år till endast 23 procent hittills i år. Bensinbilar minskar också, men i långsammare takt – från 38 procent år 2021 till 29 procent idag.
Det här speglar ett tydligt skifte i konsumenternas prioriteringar. Miljöaspekten väger tyngre och elektrifiering ses inte längre som något främmande, rapporterar Dagens Industri.
”Såväl utbud som efterfrågan från konsumenter på laddbara bilar har ökat kraftigt under det senaste året, vilket gör att vi kan erbjuda fler alternativ som passar kundernas behov och plånbok. Ett bredare utbud i kombination med hög miljömedvetenhet och minskad osäkerhet kring batteriers livslängd driver på försäljningsutvecklingen av laddbara begagnade bilar”, beskriver Peter Lampret, VD för Carstore Sweden AB, utvecklingen.

Nyare bilar visar vägen
Den starkaste elektrifieringstrenden syns bland yngre begagnade bilar – det vill säga de som är högst fem år gamla. Denna kategori utgör 42 procent av all försäljning till privatpersoner. I detta segment är mer än varannan bil laddbar: 23 procent elbilar och 29 procent laddhybrider.
Det visar att elektrifiering nu är normen bland nyare bilar även på andrahandsmarknaden, vilket i sin tur påverkar köpbeteendet hos konsumenter som söker ett prisvärt alternativ till nya elbilar.
Kia Niro och MG ZS toppar listorna
I toppen av försäljningsstatistiken över begagnade elbilar finns Kia Niro, som sålts i 2 360 exemplar hittills i år – en ökning med 131 procent jämfört med 2024. På andra plats kommer Volkswagen ID.4, följd av Nissan Leaf.
Störst procentuell ökning står dock MG ZS för – som med 966 sålda bilar ökat med hela 468 procent. Även Polestar 2, Renault Zoe och Tesla Model Y har sett en kraftig försäljningsökning.
Begagnatmarknaden nyckeln i omställningen
Den snabba utvecklingen på begagnatmarknaden spelar en avgörande roll i Sveriges övergång till elbilar. Det är framför allt genom begagnade fordon som elbilar når ut till bredare konsumentgrupper.
”Hittills i år har det levererats strax under 13 000 nya elbilar till privatmarknaden vilket kan jämföras med 20 000 begagnade elbilar under samma period. I våra tidigare analyser avseende lojalitet mot el som drivmedel vid nästa bilköp har vi också kunnat se en tydlig positiv trend från begagnatkunden. Bra positiva signaler från en marknad som är mitt i en omställning”, säger Ali Avcu, vrooms specialist på begagnatmarknaden
Läs mer:
Snabb väg till välbetalda jobb utan dator
Stor oro på bostadsmarknaden – svårsålt och skräckindex
Svensk fattigdom har fördubblats – 700 000 i ekonomisk utsatthet
OECD varnar: Svensk ekonomi hotas av växande risker
ANNONS

E55:s ekonomijournalist Paulina Monzón har en gedigen erfarenhet inom svensk journalistik, och har jobbat för både Rapport och Stockholmsnyheterna på SVT Nyheter samt Utrikesdesken på Sveriges Radio. Med erfarenhet av att ha jobbat både som breakingreporter och att göra reportage ute i fält, har Paulina Monzón bemästrat att göra sina artiklar rappa, pedagogiska och aktuella. Hon har alltid läsarupplevelsen och nyttan i fokus.

E55:s ekonomijournalist Paulina Monzón har en gedigen erfarenhet inom svensk journalistik, och har jobbat för både Rapport och Stockholmsnyheterna på SVT Nyheter samt Utrikesdesken på Sveriges Radio. Med erfarenhet av att ha jobbat både som breakingreporter och att göra reportage ute i fält, har Paulina Monzón bemästrat att göra sina artiklar rappa, pedagogiska och aktuella. Hon har alltid läsarupplevelsen och nyttan i fokus.