Mazda CX-80 trotsar eltåget med ny diesel. Motorjournalister häpnar över den stora suv:ens oväntat låga bränsleförbrukning.


Mest läst i kategorin
Mazdas nya flaggskepp CX-80 trotsar trenden med en sexcylindrig dieselmotor som överraskar experterna med sin anmärkningsvärt låga bränsleförbrukning.
Mazda CX-80: En diesel som går mot strömmen
I en tid då fokus inom bilindustrin nästan uteslutande ligger på elektrifiering, lanserar Mazda sitt nya flaggskepp i Europa, den stora suven CX-80, med en kontroversiell men hyllad motor: en nyutvecklad rak sexcylindrig diesel.
Denna modell, som är en förlängd version av CX-60 och kan utrustas med sex eller sju sittplatser, har fångat motorjournalisternas intresse, särskilt bland dem som värdesätter räckvidd och beprövad teknik.
Enligt rapporter från bland annat Dagens PS, som sammanställt europeiska motorjournalisters intryck, framstår CX-80 som en bil som fler borde överväga. Med sin storlek och vikt på över två ton, fyrhjulsdrift och nästan fem meters längd, är det en mäktig bil.
Trots detta är det inte storleken eller designen som stjäl rubrikerna, utan bilens oväntat låga bränsleförbrukning.

Senaste nytt
Motorjournalisterna överraskas av effektiviteten
Motorn det handlar om är en rak sexa på 3,3 liter som levererar 254 hästkrafter och har ett mildhybridsystem som bidrar till effektiviteten. Mazda har proklamerat att detta är en av de mest effektiva dieselmotorerna på marknaden, ett påstående som stöds av oberoende tester.
Flera källor lyfter fram förbrukningen som bilens mest imponerande egenskap. I det norska motorprogrammet TV 2 noterades en sensationellt låg förbrukning på endast 0,38 liter per mil vid lugn landsvägskörning.
Detta är ett resultat som till och med är bättre än Mazdas egna officiella siffra på 0,57 liter per mil vid blandad körning. Vid ren motorvägskörning i 110-zon låg förbrukningen på respektabla 0,54 liter per mil.
TV 2:s genomsnittliga förbrukning efter en veckas körning, som inkluderade både motorväg och stadstrafik, landade på imponerande 0,52 liter per mil.

I ett annat test från samma program mättes 0,46 liter per mil under landsvägskörning, vilket bekräftar dieselmotorns effektivitet.
Teknikens Värld klockade visserligen en något högre snittförbrukning på 0,6 liter per mil under sin provkörning, men ansåg även de att detta var ett mycket bra resultat för en bil i CX-80:s storleksklass.
Resultaten visar att den nya motorn faktiskt lever upp till tillverkarens löften.
Karaktär och körkänsla i fokus
Utöver den låga förbrukningen får den raka sexan beröm för sin karaktär. Teknikens Värld beskriver hur motorn har ett tilltalande mullrande ljud som passar bilens format perfekt och levererar tillräcklig fart.

Top Gear går till och med så långt att de objektivt sett framhåller dieselalternativet som det bättre valet jämfört med den laddbara hybriden. Dieseln beskrivs som något långsammare på pappret, men känns mer harmonisk i sin kraftutveckling, där ljudet och accelerationen synkroniserar på ett mer naturligt sätt.
Den lägre vikten på dieselmotorn bidrar också till att fjädringen upplevs som bättre, vilket ger en högre komfort.
För köpare som tillryggalägger många mil på motorvägen och saknar enkel tillgång till laddning hemma eller på arbetsplatsen, representerar CX-80:s dieselvariant ett starkt och effektivt alternativ.
Den har också en gedigen dragvikt på 2 500 kilo för båda motoralternativen.

Prisskillnaden
Prissättningen återspeglar också valet Mazda gjort.
Enligt Teknikens Värld börjar dieselversionen på cirka 539 300 svenska kronor, medan laddhybriden startar på cirka 563 400 svenska kronor.
Motorjournalisterna drar slutsatsen att Mazda med CX-80 medvetet går mot den elektriska trenden genom att erbjuda ett kraftfullt och effektivt dieselalternativ för en specifik kundgrupp, där den beprövade tekniken fortfarande är relevant och efterfrågad.

Avslöjat: Så undviker du böterna från de nya kamerorna
Den kamerabaserade parkeringsövervakningen, som sveper över landets privata parkeringsplatser, har ett gigantiskt hål.
Missa inte:
Vill du pensionera dig utomlands? Topplistan för svenskar. News 55
Techjättens iskalla besked efter historisk datastöld. Realtid
Vilken bil är billigast i Sverige? Vi har svaret. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.