E55

Därför kan Koenigseggs nya strategi rädda din pensionsdröm

Skulle du slå till om Koenigsegg byggde billigare bilar? (Foto: Koenigsegg och Åsa Wallenrud)
Skulle du slå till om Koenigsegg byggde billigare bilar? (Foto: Koenigsegg och Åsa Wallenrud)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 02 okt. 2025Publicerad: 03 okt. 2025

Den svenska hyperbilstillverkaren Koenigsegg funderar på att bygga enklare och billigare sportbilar för att nå fler köpare.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Christian von Koenigsegg, grundare och vd för den svenska hyperbilstillverkaren, överväger att bygga enklare och mer tillgängliga sportbilar, en stor vändning från företagets exklusiva nisch.

Koenigsegg överväger enklare sportbilar för en bredare publik

ANNONS

Koenigsegg, synonymt med handbyggda hyperbilar för miljoner av kronor, skulle kunna ta en helt ny riktning. Von Koenigsegg, företagets grundare och vd, har nyligen uttryckt tankar om att eventuellt öka volymen och producera ”enklare, mer tillgängliga sportbilar”.

Är Christian inspirerad av som Mazda Miata? (Foto: Koenigsegg)
Är Christian inspirerad av som Mazda Miata? (Foto: Koenigsegg)

Denna idé presenterades under Goodwood Festival of Speed och markerar ett betydande skifte från företagets nuvarande strategi, där det totala antalet bilar som levererats till kunder under decennier endast mäts i låga hundratal.

Att bygga bilar i högre volymer innebär en enorm skillnad jämfört med det nuvarande lågvolymsarbetet, men det är en spännande tanke.

”Vi har lekt med idén att kanske öka volymen, göra enklare, mer uppnåeliga sportbilar,” sade von Koenigsegg, och erkände samtidigt att det är ett ”stort hopp från var vi är”.

Han betonade att ”hög volym är ett helt annat djur än handbyggd låg volym,” och att de måste ta det ”väldigt mycket steg för steg, för att inte snubbla.”

Rasar mot P-kaoset: Dyra böter för att parkera på egen tomt

Parkering i villaområden får boende och politiker att se rött. Hårda regler leder till orimliga böter – lösningar krävs nu.

ANNONS
ANNONS

Pris och tillgänglighet – en stor fråga

Den största utmaningen ligger i priset. En av Koenigseggs senaste modeller, Sadair’s Spear, sägs kosta över 50 miljoner svenska kronor. Även om en ”mer tillgänglig” modell skulle kosta ”bara” 10 miljoner kronor, skulle det vara ett stort steg nedåt.

För att verkligen nå högre volymer skulle priset behöva hamna i ett segment närmare sportbilar som konkurrerar med till exempel Lamborghini och McLaren, som trots allt ligger i mångmiljonklassen.

Det är viktigt att komma ihåg att ”mer tillgängligt” i Koenigseggs värld förmodligen fortfarande innebär hundratusentals, snarare än miljonbelopp, i svenska kronor.

Även om vd:n har en personlig koppling till det enklare bilägandet – han kör själv en äldre Mazda MX-5 till fabriken i Ängelholm – och förstår känslan av en lätt och rolig sportbil, så är det en enorm skillnad mellan att bygga ett fåtal unika fordon och att skala upp produktionen.

Biljätte i konkurs: Vad betyder det för dig som köpt bil?

Konkursen för Mobility Motors väcker oro bland kunder. Har du köpt bil eller har service inbokad? Här är dina rättigheter och nästa steg.

Stora utmaningar med ökad produktion

För att genomföra en sådan expansion skulle Koenigsegg troligen behöva betydande investeringar för att finansiera en stor utbyggnad.

Även om fabriken i Ängelholm är stor för en biltillverkare som bygger färre än hundra fordon per år, är den inte lämplig för massproduktion. Företagets traditionella tillvägagångssätt, där man utvecklar och producerar så många delar som möjligt internt, skulle också ställas inför utmaningar.

ANNONS

För att uppnå högre volymer skulle de antingen behöva börja förlita sig mer på externa leverantörer eller kraftigt utöka sina egna forsknings- och utvecklingsanläggningar och reservdelsverksamhet.

Koenigseggs fabrik i Ängelholm. (Foto: Åsa Wallenrud)
Koenigseggs fabrik i Ängelholm. (Foto: Åsa Wallenrud)

Den nuvarande exklusiviteten är en stor del av varumärkets dragningskraft, då det är en händelse att ens se en Koenigsegg ute på vägarna. Många lojala fans skulle hävda att en övergång till högre volymer skulle urholka just detta unika säljargument.

Med tanke på att von Koenigsegg har sagt att man ”måste vara realistisk” när man försöker genomföra det omöjliga, bör dessa tankar ses som långsiktiga aspirationer snarare än omedelbara planer.

Det är ett bevis på von Koenigseggs framåtblickande anda att han inte utesluter ett helt nytt segment för det svenska hyperbilsmärket, men han understryker att det kommer att ta tid, och han vill inte ”förvänta sig motgångar och gå vidare” i en för snabb process.

Det är tydligt att drömmen om en Koenigsegg i lite fler händer lever, även hos vd:n själv, men vägen dit är lång och full av ekonomiska och logistiska utmaningar. Men Christian von Koenigsegg avslutade med att säga: ”Vi får se. Kanske en dag.”

Därför bärgas män oftare än kvinnor – Expert förklarar

Män bärgas oftare än kvinnor (50% mot 38%). Forskare tror det beror på riskfylld körstil, inte bristande bilvård.

Missa inte:

S miljardsatsar på äldreomsorg och pensionärer. News 55

ANNONS

Dold affär gav AI-bolaget hisnande rekordvärdering. Realtid

Nytt superminne krossar allt: AI-chippet med 16 384 processorer. Dagens PS

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
Verisure hemlarm för bara 2990 kr

Här kan du beställa Verisure hemlarm för endast 2990 kr! (Värde: 6990 kr) Snabb hjälp vid inbrott, brand och nödsituationer. Gör larmtestet för att hitta rätt larm för dig.

Läs mer här
ANNONS