Att ställa ett hjulpar på gräs eller grus utanför tomten för att underlätta framkomligheten har blivit en kostsam fälla i villaområden; nu krävs översyn av rigida parkeringsregler.


Mest läst i kategorin
I en tid då de flesta hushåll äger två bilar eller fler, har parkeringssituationen i Sveriges villaområden blivit en allt större konflikt.
Många äldre bostadsområden, byggda när bilinnehavet var betydligt lägre, är helt enkelt inte dimensionerade för dagens fordonstäthet.
Denna brist på anpassning leder nu till en våg av dyra böter för boende som försöker lösa situationen genom att parkera delvis på gräs- eller grusremsor precis utanför den egna tomtgränsen.
Den kostsamma ”terrängparkeringen”
Konflikten handlar om de allt strängare tolkningarna av parkeringsregler, där ett litet övertramp på det som betraktas som terräng – som en gräs- eller grusremsa längs gatan – resulterar i en parkeringsanmärkning, skriver Dagens PS.
I bland annat Huddinge kommun nära Stockholm har detta tagit sig särskilt drastiska uttryck.
Antalet böter för så kallad terrängparkering har ökat kraftigt, och bilister som ställer ett par hjul på gruset för att inte blockera gatan får böter på hela 1 300 svenska kronor.
Carl Otto Engberg, oppositionsråd för Liberalerna i Huddinge, har starkt kritiserat detta agerande. Han beskriver det som en ”jakt på vanligt folk” som faktiskt försöker agera ansvarsfullt och underlätta för övrig trafik.
Gunnar Norberg, en drabbad Huddingebo, känner en stor frustration över att straffas för att ha ställt bilen på en liten yta precis utanför sin egen tomt.

Leif-Ivans bilmuseum stängs efter kommunförbud
Efter en tvist med Botkyrka kommun tvingas Leif-Ivan Karlssons livsverk, World of Classics, stänga och sälja bilarna utomlands.
Senaste nytt
Boende i Ronneby upplever ”lappjakt”
Problematiken är inte begränsad till storstadsområden. I Ronneby upplever boende, som Per Svensson i Norra Hulta, att de drabbats av en regelrätt ”lappjakt”.
Sedan han flyttade in 1979 har han sett hur bilinnehavet ökat, men antalet parkeringsplatser har stått still. I hans område bor det cirka 125 hushåll, men det finns endast tolv gästparkeringar.
Svensson har betonat svårigheten när man får besök av större sällskap, som vid ett födelsedagskalas, då det helt enkelt inte finns någonstans att ställa fordonen. Att bötfälla för att ett däck nuddar gräskanten är enligt honom inte en lösning.
För att få till en förändring har han lämnat in ett medborgarförslag om att skapa fler parkeringar i vändzoner och på outnyttjade grönytor, då böterna snarare gör området mindre attraktivt att bo i.
Från Ronneby kommuns förvaltning, representerad av administrativ assistent Charlotte Ternström, har man uttryckt att man är medveten om invånarnas reaktioner.
Hon medger att parkeringsbehovet har förändrats radikalt sedan bostadsområdet byggdes, även om det i vissa fall även kan handla om bekvämlighet snarare än faktisk platsbrist.

Bensinchock på gång: Då kan priset nå 35 kronor per liter
Enorma prishöjningar kan vänta bilister. EU:s nya klimatsystem kan pressa bensin- och dieselpriser mot 35 kronor per liter.
Krav på översyn av föråldrade regler
Den utbredda ilskan bland bilägare har fått politiker att agera. I Huddinge har kommunalrådet Emil Högberg (S) utlovat en översyn av de lokala trafikföreskrifterna. Han menar att det är viktigt att se över om avgifterna står i rimlig proportion till hur allvarliga överträdelserna är, särskilt när det gäller trafiksäkerhet och framkomlighet.
Högberg konstaterar att dagens avgifter kan drabba fall där parkeringen inte skapar något tydligt hinder eller någon uppenbar fara.
Utmaningarna är inte unika för Sverige. I vårt grannland Norge har det till och med förekommit att bilägare drabbats av böter för parkering som skett på den egna tomten.
Denna aggressiva hållning från kommuner i både Sverige och Norge, med orimliga bötesbelopp som följd, har skapat stor frustration. Många bilägare kräver nu en större flexibilitet där kommunerna får anpassa parkeringsreglerna efter de specifika lokala förhållandena, i stället för att blint tvingas tillämpa en nationell lagstiftning som upplevs som föråldrad i dagens samhälle.
Den grundläggande problematiken är att bebyggelsen i dessa områden ofta skedde under en tid då hushåll sällan ägde fler än en bil. Idag har många familjer två eller fler fordon, och parkeringsytorna har inte skalats upp i motsvarande grad, vilket driver fram de otillåtna parkeringarna.

Prischock på Tesla: Model Y kan bli 167 500 kr dyrare
Trots elbilsrekord i Norge planerar regeringen en skattesmäll. Populära Tesla Model Y kan bli 167 500 kr dyrare när momsen fasas in.
Missa inte:
Äldre dricker allt mer alkohol: ”Oroväckande”. News 55
Hur ska Sverige locka fler internationella talanger? Realtid
Biljätten i kris efter miljardförlust – tusentals jobb kan försvinna. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Här kan du beställa Verisure hemlarm för endast 2990 kr! (Värde: 6990 kr) Snabb hjälp vid inbrott, brand och nödsituationer. Gör larmtestet för att hitta rätt larm för dig.