A-
A+

Snabba steg mot nya nätlagar i EU

EU:s digitaliseringskommissionär Margrethe Vestager hoppas på snabba beslut om nya nätregler. Arkivfoto.
EU:s digitaliseringskommissionär Margrethe Vestager hoppas på snabba beslut om nya nätregler. Arkivfoto.
EUTT:s korrespondent

Skärpt kontroll över världens nätjättar närmar sig med nya lagar i snabb takt inom EU.

Fast ännu mer borde göras, anser konsumentorganisationen BEUC.

Annons

Annons

Tempot har varit nästan rekordsnabbt i EU-behandlingen av det som kallas för DMA och DSA – två nya lagar kring konkurrensen på nätet och nya regler för hanteringen av olagligt och olämpligt material.

Förslagen presenterades i december i fjol och börjar redan närma sig ett slutligt godkännande.

Det här är verkligen historiskt, att på så kort tid skriva regler för den digitala marknaden. Vi kan nu säga till våra medborgare att vi hör er och vi gör vårt bästa för att tjäna er väl, säger EU:s digitialiseringskommissionär Margrethe Vestager i ett möte med medlemsländernas ansvariga ministrar i Bryssel på torsdagen.

"Väl balanserad"

Då hade ministrarna just gett klartecken för en kompromiss om sin syn på DMA. Lite senare godkändes också en uppgörelse kring DSA.

DMA handlar om att tvinga de allra största nätjättarna att ge rättvisa villkor för andra företag och konsumenter som använder deras tjänster. Så som förslaget ser ut berörs i princip endast ett tiotal företag i hela världen, främst i USA och Kina, som Amazon, Google, Apple och Alibaba.

DSA handlar i sin tur bland annat om vem som ska ha tillsynen över att sociala medier sköter sig när det gäller att ta bort olagligt och olämpligt material

Sveriges representant vid ministermötet, statssekreterare Krister Nilsson, kallar båda kompromisserna för "balanserade" och "proportionerliga". Samtidigt poängterar han vikten av en ordentlig juridisk bas för det material som ska stävjas på sociala medier.

Det är av största vikt för Sverige att föreslagna åtgärder endast riktas mot innehåll som är uppenbart olagligt, säger Nilsson inne på mötet.

Annons

Annons

"Öppna mer"

Konsumentorganisation BEUC, som samlar en rad olika konsumentorganisationer i EU, däribland Sveriges konsumenter, tycker dock att EU-länderna borde vara tuffare.

"Medlemsstaterna kan och borde gå längre för att ytterligare öppna de digitala marknaderna och ge konsumenterna mer makt för att få sina röster hörda", skriver BEUC:s generaldirektör Monique Goyens i ett pressmeddelande.

Medlemsländernas åsikt ska nu jämkas ihop med det som EU-parlamentet är på väg att enas om. Förhoppningen är sedan att en slutlig kompromiss ska bankas igenom redan under våren 2022.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Be om att bli uppringd

Mejla oss