A-
A+

Psykologernas bästa tips vid ekonomisk oro

Under tisdagen kom beskedet att Riksbanken höjer styrräntan med 1,0 procentenhet, till 1,75 procent. Arkivbild.
Under tisdagen kom beskedet att Riksbanken höjer styrräntan med 1,0 procentenhet, till 1,75 procent. Arkivbild.
SamhälleTT

Höjda räntor, skenande elpriser och en orolig omvärld. Två psykologer ger sina bästa tips för att hantera den ekonomiska stressen.

Tänk inte i termer av allt eller inget. Titta på vad du kan bidra lite med, säger psykologen Filip Arnberg.

Annons

Annons

Karin Brocki, professor i psykologi vid Uppsala universitet. Arkivbild.
Karin Brocki, professor i psykologi vid Uppsala universitet. Arkivbild.
Filip Arnberg, psykolog och programdirektör vid kunskapscentrum för katastrofpsykiatri vid Uppsala universitet.
Filip Arnberg, psykolog och programdirektör vid kunskapscentrum för katastrofpsykiatri vid Uppsala universitet.

Vi lever i en orolig tid. I veckan kom beskedet att Riksbanken höjer styrräntan med 1,0 procentenhet, till 1,75 procent. Samtidigt är vi på väg mot en lågkonjunktur. Hushållen har drabbats av höjda priser på alltifrån mat till drivmedel och elpriserna har skenat. Det råder krig i Europa och vi har en pågående klimatkris.

Karin Brocki, professor i psykologi vid Uppsala universitet, säger att just ovissheten är svår för oss att hantera. Den kan ge oro, ångest och påverka hälsan negativt.

Det är väldigt många osäkerhetsfaktorer i kombination just nu. Det är inflation, räntor, elpriser, kriget. . . Det ger adderade effekter. Sammantaget ger det en ökad stress jämfört med om det bara hade varit en faktor, säger hon.

Vill stoppa huvudet i sanden

Vissa grupper riskerar att påverkas mer än andra av dagens situation. Det handlar om personer som både är utsatta ekonomiskt och som har psykisk ohälsa sedan tidigare.

Då finns det en ökad risk att man faller in i det dåliga måendet igen, säger Karin Brocki.

I tider av oro söker vi människor ofta förklaringar till det som sker. En del orkar inte ta itu med det som känns jobbigt.

Vissa kan känna en instinkt att stoppa huvudet i sanden och låtsas att det inte påverkar mig. Det är en tendens som vi kan ha när det känns överväldigande, säger Filip Arnberg, programdirektör vid kunskapscentrum för katastrofpsykiatri vid Uppsala universitet och psykolog vid Akademiska sjukhuset.

Samtidigt kan det finnas en trötthet just nu efter det att människor har försökt hantera pandemin.

Vi ser en viss tendens till utmattning. Det har varit mycket nu, det ena efter det andra. Nu ska man hantera den här saken också. Det är förståeligt. Vi tenderar att uppbåda starka krafter initialt i en kris. Sedan behöver vi återhämtning, säger Arnberg.

En första sak man kan göra för att hantera oron för ekonomin och den oroliga omvärlden just nu är att försöka lösa delar av problemet för att ta udden av den negativa tankespiralen.

Kan jag göra någonting litet så kommer det bidra till att dämpa känslan av att allt är stort och lönlöst, säger Filip Arnberg.

Som steg två kan det hjälpa att prata med andra människor. Berätta vad du själv gör och fråga andra människor hur de hanterar situationen.

"Det kommer att vända"

I tider av kris är det lätt att känna sig ensam och känna att alla står för sig själv. Men oftast reagerar faktiskt människor tvärtom. Genom att vilja hjälpa andra, säger Filip Arnberg.

När vi möter kriser med en känsla av tillit till varandra och till samhället och med en känsla av att vi alla försöker möta krisen, inte bara för oss själva utan för varandra, då ökar också vår motivation och de goda sätten att möta krisen.

Psykologen Karin Brocki tycker att man i oroliga tider även ska tänka på att det kommer att bli bättre framöver, även om vi just nu inte vet när.

Att det är upp och ner i ekonomin är normalt. Det har hänt i alla tider. Det kommer att vända. Det här kommer inte att pågå för alltid. Det kan kanske vara en skön tanke att ha med sig.
0
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Be om att bli uppringd

Mejla oss