A-
A+

Så halverar du grönsakskostnaderna

Mat, PrivatekonomiNews55

Den som vill äta hälsosamt men samtidigt ekonomiskt bör tänka till lite extra i affären. Här kan du läsa tips från en expert på området.

Annelie Sandström

Författaren och dietisten Karoline Pettersson berättar i Sveriges radio att det går att halvera sina grönsakskostnader genom medvetna val.

Ett av hennes viktigaste tips är att skippa trendiga livsmedel och byta ut mot andra mer prisvärda alternativ.

– Människor har ofta en övertro i att ett enda livsmedel har så stor betydelse och påverkar extremt mycket, medan det egentligen handlar om hela kostmönstret, säger dietisten till radion.

Hon nämner bland annat sötpotatis som ofta målas upp som ett väldigt trendigt och hälsosamt livsmedel.

– Det är jättebra att bara byta till vanlig potatis och prisskillnaden är ju väldigt stor.

Kilopriset för sötpotatis ligger mellan 25-30 kronor, medan vanlig potatis kostar 12-18 kronor kilot beroende på var och när man handlar.

Om man byter ut den trendiga produkten quinoa mot havreris blir det också stor skillnad prismässigt.

500 gram quinoa ligger runt 50-55 kronor medan havreris kostar 16-17 kronor motsvarande mängd, enligt dietistens undersökning.

Alla liknande speciallivsmedel, som till exempel svart ris och rött ris kan enkelt bytas ut till havreris om man man vill hålla nere kostnaden.

– Samma sak är det med till exempel boveteflingor som kom som en liten våg för några år sedan, det är betydligt mycket dyrare än vanliga havregryn, konstaterar hon.

Köp frysta grönsaker

Något många lurar sig på är att välja färska grönsaker istället för frysta. Och det känns i plånboken.

– En viktigt grej är att många kanske tror att färska grönsaker ska vara så mycket bättre när det kommer till näringen, men så är ju inte fallet. Så man ska inte vara rädd för att titta i frysdisken, tipsar Karoline Petterson.

Hon berättar att ett kilo färsk broccoli kostar runt 84-85 kronor, medan ett kilo fryst kostar 30-35 kronor.

Lösvikt och matlådor

Hon rekommenderar att planera sin mathållning och att inte handla hungrig då det lätt slinker med lite extra än vad man tänkt sig i affären. Lösviktspriset för grönsakerna kan vara lägre än de färdiga storförpackningarna, tipsar hon om.

Dietisten slår även ett slag för att göra matlådor.

– Att bli vän med matlådan är en väldigt viktig del. Man kan få nästan en hel veckas luncher för vad kanske en eller två luncher kostar, beroende på var man bor, konstaterar hon.

Karoline Pettersson tycker också att man ska bli en ”slatt-expert” och använda sin fantasi och det man redan har hemma i kylskåp, frys och skåp. Likaså att inte slaviskt följa recepten utan ersätta med det som finns hemma.

Gör eget

Baljväxter som linser, bönor och kikärtor ligger lågt i pris. Om man dessutom väljer att blötlägga själv kommer man ner ännu mer med sina kostnader.

Dietisten säger också att man sparar mycket pengar på att göra egna blandningar, till exempel av den populära och granolan, istället för att köpa färdig som är väldigt dyr.

Hon har kollat upp och jämfört olika märken på granolablandningar. 400-500 gram kostar 45-65 kronor.

– Där kan man göra en halvering av kostnaderna om man gör egen. Givetvis kostar det en del att köpa hem allting man ska ha i sin granola, men mängden man får ut och antal gånger man kan göra granolan istället för att köpa den färdig är väldigt mycket mer.

Även egen hummus kostar runt 30-35 kronor att köpa och egentillverkad runt 15 kronor. Så det finns många slantar att spara in.

0
Annelie Sandström
Kontakta mig
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Be om att bli uppringd

Mejla oss