Kanske shoppar du en del på nätet, som så många andra? Då finns det saker som är viktiga att se upp med för att undvika att bli lurad.

Något som förekommer allt mer är falska nätbutiker. Bluffarna bygger upp fejksidor som ser ut som hemsidor för kända befintliga företag. Detta är något som bland annat möbel- och heminredningsföretaget Mio råkat ut för.
Skulle du vilja anlita erfaren arbetskraft? Klicka här.
Bedragare hade stulit bilder och försökt kopiera möbelbutikens webbshop och publicerat en trovärdig sida med syfte att lura kunder på den svenska marknaden att handla på den falska sidan. Typsnitt och bilddisposition var dock annorlunda, skriver Göteborgs-Posten.
– Jag fick veta det från en av våra butiker som uppmärksammat det via en kund. Det var en måndag och på tisdagen exploderade det. Kunder kom in och ville köpa till de fantasipriser som fanns på fakesajten. Det handlade om ungefär en tiondel av våra priser, säger Joakim Holmstrand, Mios kommersiella chef till tidningen.
Därefter hörde nätshoppare av sig till kundservice och ville ha tillbaka pengar sedan de upptäckt att sidan var falsk.
– Vi kunde bara beklaga och förklara att detta var helt utanför vår sfär och kontroll, konstaterar Joakim Holmstrand.
Dagen efter upptäckten kontaktade Mio Google via sin mediabyrå och under samma dag släcktes den falska butikssidan. Förutom att kunder blivit lurade fläckas företagets varumärke också ner.
Är du senior och skulle vilja jobba extra? Klicka här.
– Vi var många som mådde jättedåligt av att kunder blivit lurade, säger Joakim Holmstrand.
Det kan vara svårt att förhindra att samma sak händer igen.
– Vi kan bara vara vaksamma ihop med våra kunder och larma om det händer igen. Agera gemensamt är det bästa vi kan göra eftersom det ligger i allas intresse. Allt annat ligger utom vår kontroll. Men man kan fortfarande handla säkert med en grundkontroll av hemsidorna, understryker han.
Så undviker du att bli lurad:
• Handla i första hand från företag som du känner till eller som du fått rekommenderade av kompisar och bekanta som handlat där tidigare.
• Kolla recensioner av företaget på en trovärdig omdömesplattform.
• Gå inte via länkar exempelvis på sociala medier eller som du fått via sms, utan skriv in den hela, korrekta webbadressen själv.
• Kontrollera att företaget har en adress, en e-postadress och ett organisationsnummer.
• Försäkra dig om att företaget finns inom EU för att du ska känna till dina rättigheter. Utanför EU kan konsumenträttigheterna vara sämre och du har kanske inte ångerrätt.
• Läs avtalsvillkoren (även om det tar en stund) på företag som du inte känner till eller inte har handlat av tidigare.
• Kontrollera att ditt köp inte är kopplat till en prenumeration.
• Och ytterligare ett steg: Finns anmälan mot företaget på Konsumentverket?
Källa: Konsumentvägledningen i Göteborg
Skulle du vilja anlita erfaren arbetskraft? Klicka här.

Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.

Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.