E55

Ny dom: Reklam kan kallas vad som helst

e55
e55
Uppdaterad: 31 jan. 2018Publicerad: 31 jan. 2018

Reklambudskap i sociala medier måste märkas ut, slår en ny dom fast. Men hur det görs får variera – det går bra att använda andra begrepp än "annons" och "reklam".

ANNONS

Mest läst i kategorin

Konsumentombudsmannen (KO) har stämt bloggaren Alexandra Nilsson (mest känd som Kissie) inför Patent- och marknadsdomstolen. KO har hävdat att hon inte markerat två inlägg på sin blogg som reklam, inte heller ett Instagram-inlägg. Nu har domen kommit.

I två fall tycker domstolen att reklammärkningen är otydlig. Texten kommer långt ned i artikeln, och det framgår inte vilket företag som står bakom reklamen. Bloggaren fälls därför för bristande reklammärkning, eftersom det varken är tillräckligt tydligt att det är fråga om marknadsföring eller vem som svarar för marknadsföringen. Alexandra Nilsson hotas nu med ett vite på 100 000 kronor om blogginläggen inte märks tydligt framöver.

ANNONS

– Vår rekommendation är att man ska reklammärka, och att man ska göra det på ett sätt som är tydligt för målgruppen, säger Tobias Eltell, jurist på Sveriges Annonsörer till E55.

Men i ett av fallen frias Alexandra Nilsson. Där har hon märkt inlägget med orden ”sponsored post”. Något som domstolen tyckte var tillräckligt.

Från Sveriges Annonsörer välkomnas just den här delen av domen.

– Domstolen anser att man inte kan binda sig vid ett uttryck som måste användas för reklammärkning, som ”reklam” eller ”annons”. Vilket begrepp som kan användas beror på målgruppen, säger Tobias Eltell.

Yngre människor kanske inte alltid kopplar ”annons” till betald marknadsföring, konstaterar han. Nu öppnas en väg för olika sätt att märka betalda reklaminlägg.

LÄS MER: Så smygs reklam in på sociala medier

Frågan är hur det blir för äldre läsare. Begreppet ”sponsored post” kanske inte ligger i var mans mun hos en mer mogen målgrupp.

ANNONS

– Det är genomsnittsmålgruppen som ska förstå, enligt domen. Men vi rekommenderar att man ska reklammärka tydligt, och man bör använda det begrepp som passar målgruppen, säger Tobias Eltell.

 

 

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Skapa ett arv du med

Inga pengar på banken? Skulder? Livförsäkringen ser till att din familj också får ett arv

Läs mer
ANNONS