Svenskarna jagar extrapriser som aldrig förr och de gamla reklambladen har fått konkurrens i prisjakten. Det skriver Göteborgs-Posten.


Mest läst i kategorin
Med värsta inflationen sedan 1980-talet har många tvingats att bli mer prismedvetna för att hålla vardagsutgifterna och ekonomin i schack. Många letar efter kampanjerbjudanden och extrapriser i butikerna i större utsträckning. Maten är en stor utgift och de gamla reklambladen i pappersformat har ersatts av digitala tjänser och appar i mobilen.
– Det är helt galet. Antalet användare har ökat med långt över 100 procent, säger Ulf Mazur, vd för rabattappen Matpriskollen till Göteborgs-Posten.
Han konstaterar att senaste månaden var appen uppe i 130 000 unika besökare.
I snitt samlar appen, som laddas ner i mobilen, cirka 200 000 erbjudanden varje vecka från 3 200 livsmedelsbutiker i landet, där användarna kan klicka in en inköpslista och lägga extraprisvaror på bevakning. Det går att se exakt vilka extrapriser som finns på din närmaste matbutik just den här veckan, skriver Göteborgs-Posten.
Restaurangmat till extrapris
Andra appar på matområdet som blivit populära är Foodrunners, där kan användarna plocka ihop egna matkassar och sedan jämföra med andra butiker och Matsmart där man hittar butikernas mat med kort datum eller passerade bäst-före-datum som säljs ut till rabatterat pris.
Även inom restaurangnäringen har det kommit många appar som räddar mat från att slängas. Karma och Too Good to Go säljer till exempel överbliven take-away-mat från restauranger, livsmedelsbutiker och kaféer till rabatterat pris.

Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.

Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.