E55

Därför rasar kunder och anmäler elbolag

Foto: Henrik Montgomery/TT
Annelie Sandström
Annelie Sandström
Uppdaterad: 05 okt. 2022Publicerad: 05 okt. 2022

Just nu rasar upprörda kunder och anmäler elbolag till Allmänna reklamationsnämnden, rapporterar flera medier.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Anmälningarna mot elbolag har mer än fördubblats jämfört med i fjol, berättar Sveriges Radio.

Enligt radion har det kommit in 274 anmälningar mot elbolag i år.

Det handlar ofta om elavtal som har förlängts utan att kunderna har godkänt det.

– Vi har fått in mer än tidigare när det gäller elleverans. Men nämnden har i många år hanterat tvister med elhandelsbolag. Det kan handla om flera olika saker, man kanske inte uppfattade priset, man kanske inte säker på om man har rätt säkring, det kan vara rätt mycket olika, säger Elin Envall, jurist på ARN, skriver Dagens PS.

– Jag blev så irriterad. Mina räkningar hade fördubblats, säger elkunden Marie Stenquist till Aftonbladet. Hon fick stöd i sin anmälan av ARN som anser att elbolaget ska återbetala närmare 4 000 kronor.

Det har dock inte skett då Allmänna reklamationsnämndens ”dom” inte är juridiskt bindande utan endast en rekommendation. Elbolaget motsatte sig redan från början kravet i anmälan, skriver Dagens PS.

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annelie Sandström
Annelie Sandström

Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.

Annelie Sandström
Annelie Sandström

Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.

ANNONS