Stockholmsbörsen handlas initialt positivt under onsdagens handel i en uppåtgående rekyl från gårdagens kraftiga nedgång. En aktie som bytt till börsens huvudlista avancerar. SAS fortsätter att tappa höjd efter att analytiker ser fortsatt stor nedsida.


Efter 30 minuters handel var OMXS30-indexet upp 0,59 procent till 2 054,69. Breda OMXSPI var upp 0,30 procent.
Affärer:
Värmeteknikbolaget Nibe har tecknat avtal om att förvärva 50 procent av aktierna i en italiensk tillverkare och distributör av värmepumpar och luftkonditioneringsprodukter, Argoclima. Argoclima har 200 anställda, en årsomsättning om 100 miljoner euro med en rörelsemarginal strax under 10 procent. Resterande andel av aktierna sägs tecknas inom en femårsperiod.
Verkstadsbolaget Atlas Copco har förvärvat privatägda CAS Products som är specialiserat på försäljning, installation och service av tryckluftssystem med kunder framför allt inom industri och service. Det framgår av ett pressmeddelande.
Sverige:
De svenska exportföretagen räknar med dämpad tillväxt och deras optimism för framtiden sjunker, detta visar Svensk Exportkredits Index. Indexet sjunker markant från höstens rekordhöga nivå och samtliga parametrar pekar nedåt. Framtidstron har minskat från 46 till 37, vilket är i linje med 2018.
Aktierekommendationer
Barclays sänker Acast till jämvikt (övervikt), riktkurs 20,90 kronor.
Arctic höjer Borr Drilling till köp (behåll), riktkurs 67 norska kronor.
Aktie | Kursförändring | Kommentar |
Headsent | 15,1% | Fortsätter uppåt efter omvänt förvärv |
VEF | 5,0% | Aktie börjat handlas på Stockholmsbörsens huvudlista |
Skanska | 3,0% | Säljer kontorshus i Stockholm för miljardbelopp |
Sobi | 2,6% | Får genombrottsstatus för hemofilibehandling |
Volvo | 2,5% | Indexomviktning skapat köptryck |
Pierce | −5,0% | Offentliggör emissionsdetaljer – stor rabatt och utspädning |
SAS | −6,1% | Nordea ser stor nedsida – fortsatt nedgång efter svag kvartalsrapport |

Ekonomireporter på News55 med särskilt fokus på målgruppen 55+

Ekonomireporter på News55 med särskilt fokus på målgruppen 55+