E55

Flygbolaget tvingas ersätta spädbarn

Karolina Palutko Maceus
Karolina Palutko Maceus
Uppdaterad: 22 feb. 2018Publicerad: 22 feb. 2018

Att spädbarn inte ska ersättas vid flygförsening för att de saknar egen biljett är inte ett hållbart argument längre. Fyra svenskar familjer får nu ersättning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

bilar
Spela klippet
E55 Studio

Så ska FN(!) skydda dig från att bli blåst på begagnade bilar

11 maj 2025

Flygbolag har länge hävdat att de inte behöver ersätta barn under 2 år för flygförseningar. Argumentet har varit att spädbarn inte flyger med egen biljett. Men nu har AirHelp, som hjälper flygpassagerare att söka ersättning för flygstörningar, tvingat fram en förlikning med flygbolaget Ryanair. Fyra svenska familjer får ersättning för sina barn.

– Det här är en stor seger för såväl familjerna som för vårt team. Vi jobbar hårt för med att bevaka flygresenärers rättigheter och är mycket glada över att en förlikning kunnat nås. Självklart hoppas vi även att detta kan uppmuntra fler familjer att begära den ersättning de har laglig rätt till, säger Josefine Petersen, jurist på AirHelp i Sverige.

I de fyra familjernas fall handlade ärendena om både försenade och inställda flyg. Kraven på ersättningen låg på 250 alternativ 400 euro per spädbarn.

AirHelp nådde ett genombrott i frågan förra året med ett fall som drevs i dansk domstol. Bolaget har även vunnit framgång i Spanien i två fall. Enligt företaget är det så många som 8 miljoner resenärer i världen som har rätt till ersättning, men bara 2 procent känner till det. För tjänsten att driva in ersättningen tar företaget ut avgifter.

Ryanair är fåordig när det kommer till förlikningarna som de fyra familjerna har fått.

–Vi behandlar varje anspråk från fall till fall och behandlar hundra procent av alla giltiga EU261-krav, säger Chris Lundshøj, marknads- och försäljningsansvarig på Ryanair i Sverige.

LÄS ÄVEN:

ANNONS


Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS