Elbilar marknadsförs ofta som billigare i drift, men stämmer det verkligen när det kommer till service? Vi reder ut kostnaderna.


Mest läst i kategorin
När elbilar först introducerades på marknaden, var ett av de främsta argumenten den lägre underhållskostnaden. Detta på grund av att elbilar inte kräver oljebyten eller kamremsbyten.
Men är verkligen servicekostnaderna så låga som utlovat?
Enligt en undersökning från Teknikens Värld kan servicekostnaden för vissa elbilar överstiga den för bensinbilar, särskilt efter fyra år.
Skillnader i servicekostnader mellan olika märken
Servicekostnaderna för elbilar varierar kraftigt mellan olika märken. Till exempel har Tesla valt att inte ha obligatorisk service, medan andra märken som MG kräver årlig service för att garantin ska gälla.
Enligt Teknikens Värld kan en service för en MG Marvel R kosta upp till 11 178 kronor efter fyra år. Kunden går inte miste om hela garantin, men om fel uppkommer i framtiden som kan härledas till sen eller missad service kommer fabriken inte att ersätta den reparationen säger MG.
Serviceintervaller och garantier
Serviceintervallerna för elbilar varierar, men det är vanligt att service rekommenderas efter 3 000 mil eller vartannat år. Det är viktigt att följa serviceintervallerna för att garantierna ska gälla, men även för att bibehålla bilens andrahandsvärde.
”Nybils- och batterigarantierna kan också bli ogiltiga om du inte följer serviceintervallet för din elbil. Så det är värt att sköta servicen på sin elbil för att ha kvar garantierna, men också för ett bättre andrahandsvärde,” konstaterar en expert från Carla.
Vad ingår i en elbilsservice?
En elbilsservice innebär oftast en genomgång av bilens funktioner, liknande en service för en bil med förbränningsmotor. Detta kan inkludera kontroll av dörrar, spolarvätskenivå, strålkastare, hjulupphängning, bromsbelägg och vindrutetorkarblad.
Dessutom genomförs specifika kontroller som konditionstest av batteriet och kontroll av laddporten.
”Däremot görs vissa elbilsspecifika kontroller enbart på serviceverkstaden, som kontroll av laddporten och konditionstest av batteriet. Bromsarna är också en viktig anledning att lämna in elbilen på service för att få de kontrollerade så de inte börja kärva,” förklarar en mekaniker.
Exempel på servicekostnader för populära elbilar
- Tesla Model X: Cirka 5 000 kronor per service.
- Tesla Model 3: Mellan 4 000 och 5 000 kronor per service.
- Volkswagen e-Up!: Cirka 2 400 till 3 500 kronor per service.
- Kia e-Niro: Cirka 800 kronor för första och tredje servicen, och drygt 2 000 kronor för andra servicen.
Laddhybrider: En annan typ av service
Laddhybrider kräver en mer omfattande service än rena elbilar, eftersom de har både en förbränningsmotor och ett elbilsbatteri. Detta innebär att servicekostnaderna ofta ligger i samma prisklass som för bilar med enbart förbränningsmotor.
En laddhybrid kräver en större service än en elbil, vilket innebär att servicekostnaden också blir högre. De flesta laddhybrider ligger i samma prisklass som bilar med enbart förbränningsmotor.
Tips för att hålla nere servicekostnaderna
- Jämför servicekostnader mellan olika verkstäder.
- Följ serviceintervallerna för att undvika onödiga reparationer.
- Överväg att teckna ett serviceavtal, men räkna först ut om det lönar sig.
- Håll koll på garantierna och se till att de inte slutar gälla.
Även om elbilar generellt sett har lägre underhållskostnader än bensinbilar, är det viktigt att vara medveten om att servicekostnaderna kan variera kraftigt. Genom att jämföra priser och följa serviceintervallerna kan du hålla nere kostnaderna och få en trygg och säker bilupplevelse.

Nu flyttar Volvo produktionen till USA
Hotet om 25 procents tullar på bilimport till USA i april har tvingat Volvo Cars att omvärdera sin globala produktionsstrategi.
Läs också:
Försäkringarna du måste ha – och de du kan skippa. News 55
Privatmarknaden rusar: Nyregistreringarna i rekordökning. Dagens PS
Svenska kronan: Oväntad vinnare – men hur länge till? Realtid

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.

Digital strateg, skribent och sociala medier-expert med passion för teknik och fordon. “Jag har testkört hundratals bilar, innehar racinglicens och har ett helt rum dedikerat till prylar och teknik”, säger Åsa.